Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2024-09-02

Kursplan med gällandedatum 2024-09-02

Benämning

Pedagogik: Pedagogik med inriktning mot undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap

Engelsk benämning

Education: Teaching, Learning and Pedagogical Leadership

Kurskod

SO140F

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Inrättandedatum

2013-12-23

Fastställandedatum

2022-05-25

Gäller från

2024-09-02

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Yrkesexamen avsedd för undervisning alternativt kurser inom huvudområdet pedagogik om 60 hp.

Huvudområde

LAPEA / Pedagogik

Fördjupningsnivå

G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Pedagogik.

Innehåll

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla tidigare kunskaper och erfarenheter i riktning mot ökad vetenskaplig kompetens. Studenterna ska utveckla förmågan att identifiera, formulera och analysera problem av utbildningsvetenskaplig karaktär inom huvudområdet pedagogik med inriktning mot undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap. **Delkurs 1 Undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap, 5hp. Education, Learning and Pedagogical Leadership, 5 credits** Kursen bygger på studenternas observationer och analyser av utbildningsmiljöer, utbildningssituationer och pedagogiskt ledarskap. Exempel på vetenskapliga förhållningssätt och forskningsfrågor behandlas. **Delkurs 2 Forskningsfrågor, teori och metod, 10 hp. Research Questions, Theory and Method, 10 credits** I kursen studeras exempel på pedagogiskt utvecklingsarbete och pedagogisk forskning med inriktning mot undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap. Grundläggande undersökningsmetoder presenteras för diskussion och förhållandet mellan undersökningsfrågor och för dessa relevant undersökningsmetod behandlas. I samband härmed diskuteras undersöknings-/forskningsetiska problemställningar. **Delkurs 3 Självständigt arbete, 15 hp.** **Thesis, 15 credits** I kursen planerar och genomför studenten ett självständigt vetenskapligt arbete inom en given tidsram. Arbetet läggs fram vid ett seminarium där studenten också opponerar på ett annat arbete.

Lärandemål

**Delkurs 1 Undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap, 5hp** Efter avslutad delkurs ska studenten kunna - reflektera över och diskutera innehållet i begrepp som vetenskap, lärande och pedagogiskt ledarskap i förhållande till egna erfarenheter - identifiera forskningsfrågor i förhållande till den egna praktiken. **Delkurs 2 Forskningsfrågor, teori och metod, 10 hp** Efter avslutad delkurs ska studenten kunna - med utgångspunkt i vetenskapsteori diskutera forskningsfrågor i relation till pedagogik - koppla forskningsfrågor till vetenskapliga metoder och etiska överväganden - planera en forskningsprocess - söka och använda relevant information utifrån valda forskningsfrågor **Delkurs 3 Självständigt arbete, 15 hp** Efter avslutad delkurs ska studenten kunna - söka och använda relevant forskning utifrån valda forskningsfrågor - skriva ett självständigt arbete där syfte och frågeställningar formuleras med utgångspunkt i teoretiska och metodologiska perspektiv samt i förhållande till tidigare forskning - analysera och tolka insamlat material i enlighet med vetenskaplig praxis - inom given tidsram redovisa ett skriftligt självständigt arbete på svenska eller engelska som är väl disponerat, formellt korrekt och språkligt klart och etiskt försvarbart - i seminarium försvara sitt arbete samt opponera på ett annat arbete.

Arbetsformer

Föreläsningar och seminarier ges kring arbetsuppgifter och litteratur. Genomförandet av ett eget självständigt uppsatsarbete sker utifrån kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare. Handledning av det självständiga arbetet ges individuellt och i grupp.

Bedömningsformer

Prov 1: Skriftligen beskriva och analysera en pedagogisk situation. Describe and analyse a pedagogical situation - 5 hp, I provet examineras samtliga lärandemål i delkurs 1. Examination sker genom att studenten beskriver en pedagogisk situation i den egna praktiken samt diskuterar och värderar teoretiska perspektiv , beprövad erfarenhet samt för kursen relevanta begrepp i skrift. Detta arbete diskuteras vid ett seminarium där studenten kritiskt reflekterar över egna och andras erfarenheter. Prov 2: Skriftlig formulering av en forskningsplan. Construction of a research plan - 10 hp. I provet examineras samtliga lärandemål i delkurs 2. Examination sker genom en individuell skriftlig uppgift som kan användas som ett underlag för det kommande självständiga arbetet. I uppgiften ska studenten reflektera över frågeställning, metod och möjliga teoretiska perspektiv samt anknyta till valda vetenskapliga arbeten med relevans för det egna kunskapsområdet. Prov 3 Självständigt arbete Thesis - 15 hp. I provet examineras samtliga lärandemål i delkurs 3. Examination sker genom ett självständigt skriftligt arbete där studenten presenterar en egen vetenskaplig undersökning som är väl disponerad, formellt korrekt och språkligt klar som har genomförts inom en given tidsram. Studenten ventilerar denna i ett seminarium samt opponerar på andras arbeten. Vidare ingår det att studenten redogör för en planering för hur slutsatserna i uppsatsen kan diskuteras med andra mottagargrupper än seminariegruppen. Kriterier för betyget Godkänd och för betyget Väl godkänd finns i kursguide. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs 2 delkurser med betyget VG , varav en ska utgöras av delkurs 3.

Kurslitteratur

**Delkurs 1 Undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap, 5 hp** Illeris, Knud. (2015). *Lärande*. Lund: Studentlitteratur (336 s) Svensson, Lennart. (2014). *Introduktion till pedagogik.* Norstedts akademiska förlag. (500 s.) Ytterligare forskningslitteratur bestående av ca 500 sidor tillkommer. **Delkurs 2 Forskningfrågor, teori och metod, 10 hp** Brinkkjaer, Ulf & Høyen, Marianne (2020). *Vetenskapsteori för lärarstudenter*. Lund: Studentlitteratur. (224 s.) Christoffersen, Line & Johannessen, Asbjörn (2015). *Forskningsmetoder för lärarstudenter.* Lund: Studentlitteratur. (208 s.) Repstad, Pål (2007). *Närhet och distans: kvalitativa metoder i samhällsvetenskap*. Lund: Studentlitteratur (191.) Svensson, Lennart. (2014). *Introduktion till pedagogik.* Norstedts akademiska förlag. (200 s.) Vetenskapsrådet (2017) *God forskningssed*. Reviderad utgåva. Stockholm. Tillgänglig på Internet (80 s.) Vetenskapsrådet (2019). *Forskningsöversikt 2019 Utbildningsvetenskap*. Tillgänglig via internet. (28 s.) Övrig litteratur med relevans för det egna kunskapsområdet tillkommer. **Delkurs 3 Självständigt arbete, 15 hp** Litteratur väljs i samråd med handledare.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.