Grundnivå
Antagen till ULV-projektet enligt Förordning om högskoleutbildning som kompletterar avslutad utländsk utbildning(SFS nr 2008:1101) eller antagen till VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare enligt Förordning SFS nr 2011:689.För antagna inom VAL-projektet krävs godkänt resultat på kursen LL716P Professionsutveckling på vetenskaplig grund, 15 hp eller motsvarande.
Inget huvudområde
G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka
Kursen är en del av ULV-projektet enligt Förordning om högskoleutbildning som kompletterar avslutad utländsk utbildning(SFS nr 2008:1101) och VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare enligt Förordning SFS nr 2011:689.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla för yrket relevanta kunskaper samt stärka sin förmåga att bidra till kunskapsutvecklingen i ämne och ämnesdidaktik. Den kunskapsutvecklande processen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt utgöra en fördjupning av de till lärarprofessionen knutna kompetenserna.
I kursen behandlas traditioner, forskningsansatser, teorier och metoder inom ämne och ämnesdidaktik. Vidare väljs, gärna i dialog med partnerskolan, ett problemområde och en problemställning som är förankrade i läraryrket. Studenterna genomför ett självständigt arbete i samråd med en handledare. Arbetet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och kan innefatta en empirisk undersökning, ett
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för ämne och ämnesdidaktik och därmed för yrket
- kunna redogöra för och relatera arbetet till forskning inom valt problemområde
- kunna välja och beskriva ett utifrån vald problemställning lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt med redovisade forskningsetiska överväganden
- kunna analysera, tolka och diskutera insamlat material i enlighet med vetenskaplig praxis samt tydliggöra resultatets betydelse för ämnesutvecklingen och professionen
- kunna presentera sitt arbete i en vetenskaplig text som är väl disponerad, formellt korrekt och språkligt klar
- kunna diskutera och försvara sitt arbete samt opponera på ett annat arbete.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, handledningsträffar och seminarier. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare. Arbetet under kursen bedrivs huvudsakligen självständigt med stöd av handledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Examinationen består av en utredande och argumenterande vetenskaplig text där studenten visar att han/hon förvärvat de kunskaper lärandemålen anger. Examinationen består av antingen en text eller en text i kombination med en gestaltning. I ett seminarium bedöms studentens förmåga att försvara sitt arbete och att opponera på ett annat arbete. Efter seminariet ska opponenten lämna ett skriftligt underlag för sin opposition till respondent.
Om examensarbetet skrivs av två personer förutsätts att studenterna var för sig kan svara för hela innehållet. I ett förord ska studenternas individuella bidrag tydligt framgå så att individuell bedömning kan säkerställas.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Backman, Jarl (2008) Rapporter och uppsatser Lund: Studentlitteratur (223 s)
Larsen, Ann Kristin (2009) Metod helt enkelt. En introduktion till samhällsvetenskaplig metod Malmö: Gleerups (124 s)
Vetenskapsrådet (u.å.) Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning (17 s) www.vr.se/download/18.37fda2bc131b1093f688000926/God+forskningssed+2011.1.pdf
Litteratur av relevans för det egna examensarbetet väljs i samråd med handledaren och ställs upp i examensarbetets litteraturlista.
Övriga läromedel
Presentationer av olika aspekter av examensarbete: www.mah.se/exfilmer
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.