Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdena datavetenskap och data- och informationsvetenskap och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap och i data- och informationsvetenskap.
Kursen fokuserar på praktiska programmeringsfärdigheter, förankrade i relevant teori. Utgångspunkten är studentens arbete med specifika problem. Kursen behandlar:
- Problemlösningsstrategier
- användning av språkkonstruktioner från strukturerad programmering
- implementering och utvärdering av egna program
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för grundläggande begrepp inom strukturerad programmering
2. förklara utformande av program med utgångspunkt från formell logik och algoritmiskt tankesätt
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
3. strukturera och implementera enklare program i ett programmeringsspråk
4. självständigt från en problembeskrivning kunna analysera problem och konstruera ett fungerande program
5. motivera sin programkod med avseende på lämpliga kontrollstrukturer, läsbarhet samt konventioner i aktuellt programmeringsspråk
6. använda tredjeparts- och standardbibliotek vid programmering
7. övergripande diskutera skillnader och likheter mellan strukturerad och objektorienterad programmering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
8. kritiskt resonera kring alternativa lösningar för ett givet programmeringsproblem
Kursens arbetsformer inkluderar:
- Föreläsningar: Introducerar för ämnet teori, grundläggande begrepp och koncept, algoritmiskt tänkande, samt programkonstruktion.
- Laborationer och övningar: Studenterna praktiserar programutveckling genom att analysera problem och utifrån detta konstruera och implementera program.
- Självstudier: Studenterna arbetar självständigt med kurslitteratur och övningar, både teoretiskt och praktiskt.
Kursen examineras genom en serie av inlämningsuppgifter, uppdelade i tre grupperingar:
Inlämningsuppgifter - Del 1 (1,5 hp, UG) - Lärandemål: 1 - 6
Inlämningsuppgifter - Del 2 (1,5 hp, UG) Lärandemål: 1- 6
Inlämningsuppgifter - Del 3 (1,5 hp, UG) Lärandemål: 1 - 8
Skriftlig tentamen (3 hp, UV) Lärandemål 1-8
Inlämningsuppgifterna kan bland annat. innehålla programkod, skriftliga rapporter och muntliga presentationer. Betygsbedömning görs enligt kriterier som bifogas med varje uppgift.
- Skansholm, Jan (2024). Python från början. Lund: Studentlitteratur AB
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.