Grundnivå
Kursen kräver förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning.
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig grundläggande kunskaper om montessoripedagogikens teoretiska och ideologiska grunder, lärarens uppdrag samt grundläggande kunskaper om metodiska tillämpningar av montessoripedagogik och montessorimaterial
Delkurs 1
Montessoripedagogik I, 15 hp
Montessori Education I, 15 hp
Delkursen behandlar montessoripedagogikens teoretiska och ideologiska grunder, dess syn på lärandet och relationen mellan lärare och elev. Vikt läggs vid diskussioner och reflektioner rörande köns - och etnicitetsaspekter samt ett ekologiskt medvetande.
Delkursen omfattar montessoripedagogikens teoretiska och ideologiska grunder för barns utveckling i åldrarna 0 - 18 år. Övrigt innehåll är montessoripedagogikens historiska bakgrund samt centrala och grundläggande begrepp, barnets utvecklingsstadier, observationsmetoder och lärarrollen.
Delkursen behandlar metodiska tillämpningar av montessoripedagogiken i förskola och i grundskola. Genom presentationer och praktiska övningar bearbetas det sensoriska materialet, metoder för språkträning, matematikens konkreta grunder, orienteringsämnen/kulturämnen samt skapande verksamheter. Observationsmetoder och tillverkning av eget material tillämpas.
Delkurs 2
Montessoripedagogik II, 15 hp
Montessori Education II, 15 hp
Delkursen fördjupar montessoripedagogikens grundtankar med inriktning på lärarens uppdrag enligt montessoripedagogiken. Vikt läggs vid diskussioner och reflektioner rörande köns - och etnicitetsaspekter samt ett ekologiskt medvetande.
Delkursen omfattar fördjupade studier om lärarens uppdrag enligt Montessori och hennes perspektiv på barns utveckling under åldrarna. Barns utveckling, studeras ur ett helhetsperspektiv inriktat på montessoripedagogikens filosofi och teorier. Fyra grundläggande praktiskmetodiska tillämpningar genomförs av montessorimaterialet (sensoriska -, matematik -, språk – och kulturmaterialet/OÄ). Observationsmetoder och tillverkning av eget material tillämpas.
Delkurs 1
Montessoripedagogik I, 15 hp
Montessori Education I, 15 credits
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för montessoripedagogikens teoretiska och ideologiska grunder
- metodiskt tillämpa några olika montessorimaterial
- omsätta montessoripedagogikens grundtankar i en pedagogisk verksamhet
För betyget VG krävs att studenten visar en klart analytiskt inställning till montessoripedagogiken och metodiken samt uppvisar en utomordentlig förmåga i den praktiska materialhanteringen i det sensoriska materialet, språk-, matematik -, och kulturmaterialen och därtill även utmärkt goda resultat i de skriftliga examinationerna.
Presentationer, såväl skriftliga som muntliga, karaktäriseras av utmärkt språkbehandling och tillförlitlighet.
Delkurs 2
Montessoripedagogik II, 15 hp
Montessori Education II, 15 credits
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för lärarens uppdrag enligt montessoripedagogiken
- genomföra en elevobservation
- metodiskt tillämpa montessoripedagogik med hjälp av de sensoriska-,
- matematik-, språk- och kulturmaterialen/OÄ
- omsätta montessoripedagogikens grundtankar i ett bredare perspektiv i en
- pedagogisk verksamhet
- tillverka och framställa pedagogiskt material.
För betyget VG krävs att studenten visar en klart analytiskt inställning till montessoripedagogiken och metodiken samt uppvisar en utomordentlig förmåga i den praktiska materialhanteringen i det sensoriska materialet, språk-, matematik -, och kulturmaterialen och därtill även utmärkt goda resultat i de skriftliga examinationerna.
Presentationer, såväl skriftliga som muntliga, karaktäriseras av utmärkt språkbehandling och tillförlitlighet.
Delkurs 1
Montessoripedagogik I, 15 hp
Montessori Education I, 15 hp
Delkursen genomförs som nätbaserad distansundervisning via Internets lärplattform It´s learning (kräver inloggning) samt 3 - 4 campusförlagda dagar på Lärarutbildningen, Orkanen.
Delkursen innehåller varierande arbetsformer, vilka utgörs av föreläsningar, demonstrationer, materialhantering, auskultationer, litteraturstudier, handledning och utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskola.
Delkurs 2
Montessoripedagogik I, 15 hp
Montessori Education II, 15 hp
Delkursen genomförs som nätbaserad distansundervisning via Internets lärplattform It´s learning, samt 3 - 4 campusförlagda dagar.
Delkursen innehåller varierande arbetsformer, vilka utgörs av föreläsningar, demonstrationer, materialhantering, auskultationer, litteraturstudier, handledning och utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskola.
Delkurs 1
Montessoripedagogik I, 15 hp
Montessori Education I, 15 hp
Examinationen består av en skriftlig hemtentamen rörande montessoripedagogikens teoretiska och ideologiska grunder samt av en skriftlig rapport i form av analys och slutsatser av ett studiebesök i en montessoriverksamhet. I analysen uppmärksammas specifikt didaktiska/metodiska tillämpningar av montessoripedagogik, och i slutsatserna redovisas hur montessoripedagogikens grundtankar kan omsättas i den pedagogiska verksamheten.
Delkurs 2
Montessoripedagogik II, 15 hp
Montessori Education II, 15 hp
Examinationen består av en skriftlig hemtentamen rörande lärarrollen enligt montessoripedagogiken samt en skriftlig analys av en elevobservation och en lärarobservation med utbildad montessorilärare.
Praktiskmetodiska examinationer genomförs i matematik -, språk – och kulturmaterialen/OÄ samt i det sensoriska materialet.
Studenten äger rätt till fyra omtentamenstillfällen.
Delkurs 1
Litteratur och övriga läromedel
Valda delar och avsnitt ur nedanstående böcker
Läs ca 2000 sidor
Sökord: Montessori, montessoripedagogik m.fl.
Bjørndal, Cato R.P. (2018). Det värderande ögat- Observation, utvärdering och utveckling i
undervisning och handledning. Stockholm: Liber. (s.192)
Bröderman Smeds, Mari & Skjöld Wennerström, Kristina (2008). Montessoripedagogik i förskola och skola. Borås: Natur och Kultur. (s. 205)
Cronquist, Bodil (2019). Matematik I + II - Montessoripedagogik. Lund: Bloms tryckeri.
(s.55)
Cronquist, Bodil (2009). Språket 1 Handledning i montessorimaterial kring skrivning och läsning. Malmö: Gleerups Förlag. (s.126)
Montessori, Maria (1987). Barnasinnet. Mac Book. (s.261)
Montessori, Maria (1998). Barndomens gåta. Seminarium utbildning och förlag AB. (s.158)
Montessori, Maria (1998). Upptäck barnet. Jönköping: Seminarium förlag AB. (s.310)
Montessori, Maria (2008). Dr. Montessori's Own Handbook. (s.110)
http://www.gutenberg.org/ebooks/29635
Signert, Kerstin (2000). Maria Montessori Anteckningar ur ett liv. Lund: Studentlitteratur.
(s.131)
Stoll Lillard, Angeline (2017). The Science behind the Genius. Oxford: University Press. (s.496)
Skolverket (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 18. (s.20)
https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d5aa/1553968116077/pdf4001.pdf
Skolverket (2011, reviderad 2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (s.299)
https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d48d/1553968042333/pdf3975.pdf
Manualer om de sensoriska materialen och kulturmaterialen samt rapporter och artiklar publiceras på kursens hemsida.
Delkurs 2
Litteratur och övriga läromedel
Valda delar och avsnitt ur nedanstående böcker
Läs ca 2000 sidor
Sökord: Montessori, montessoripedagogik m.fl.
Bjørndal, Cato R.P. (2018). Det värderande ögat- Observation, utvärdering och utveckling i
undervisning och handledning. Stockholm: Liber. (s.192)
Cronquist, Bodil (2018). Matematik I + II. Lund: Bloms Tryckeri. (s.55)
Cronquist, Bodil (2009). Språket 1 - Handledning i montessorimaterial kring skrivning och läsning. Malmö: Gleerups Förlag. (s.126)
Eberhard, David (2013). Hur barnen tog makten. Falun: Bladh by Bladh. (s.254)
Gynther, Per (2016). Möjligheter och begränsningar: Om lärares arbete med montessoripedagogiken i praktiken. Diss. Stockholm: Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. (s.215)
http://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A954261&dswid=-9339
Krantz Lindgren, Petra (2017). Med känsla för barns självkänsla. Falun: Bonnier Fakta.
(s.192)
Malm, Birgitte (2006). Reflektioner kring lärares liv och verksamhet - Montessorilärares yrkesberättelser. Diss. Lund: Studentlitteratur. (s.194)
Montessori, Maria (1987). Barnasinnet. Mac Book. (s.261)
Montessori, Maria (1998). Barndomens gåta. Seminarium utbildning och förlag AB.
Signert, Kerstin (2012). Variation och invarians i Maria Montessoris sinnestränande materiel. Diss. Göteborg: Kompendiet. (s.205)
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/30158/2/gupea_2077_30158_2.pdf
Skolverket (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 18. (s.20)
https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d5aa/1553968116077/pdf4001.pdf
Skolverket (2011, reviderad 2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (s.299)
https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d48d/1553968042333/pdf3975.pdf
Stoll Lillard, Angeline (2017). The Science behind the Genius. Oxford: University Press.
(s.496)
Tebano Ahlquist, Eva-Maria (2012). Skolans levda rum och lärandets villkor: Meningsskapande i montessoriskolans fysiska miljö. Diss. Stockholm: Department of Education, Stockholm University. (s.277)
Materialmanualer om det sensoriska – och kulturmaterialen samt rapporter och artiklar publiceras på kursens hemsida.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.