Grundnivå
Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 3c eller Matematik D.
Inget huvudområde
.
Kontextkunskap
Ge en orientering om
- Internationellt utvecklingssamarbete
- Svenskt och internationellt offentligt bistånd
- Biståndsorgans verksamhet och roller
- Företags roll och ansvar för att minska fattigdom och bidra till de globala hållbarhetsmålen
Professionskunskap
Utmaningsdriven produktutveckling för social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet (Agenda 2030)
- Tvärvetenskapliga perspektiv baserade på discipliner såsom socialantropologi, humanitärt bistånd, internationellt utvecklingssamarbete, internationella relationer, innovation, resurshushållning med livscykelperspektiv och gruppdynamik
- Agenda 2030 och hur hållbara produkter kan bidra till att nå de globala hållbarhetsmålen
- Innovation och produktutveckling ur ett ingenjörsperspektiv med målsättningen att minska fattigdom
- Gästföreläsningar om ingenjörsroller inom bistånd och hur innovativa organisationer arbetar för att uppnå de globala målen
Från kunskap till kompetens
- Projektledning-, produktutveckling och kontextanalysmetoder inom internationellt bistånd
- Projektarbete i grupp i form av en fördjupad fallstudie där studenter utvecklar produkter som möter specifika utmaningar inom internationellt bistånd. Arbetet inkluderar analys av utmaningar och möjligheter samt förslag på förbättringar
- Självstudier av både breddande och fördjupande karaktär inom områden som är relevanta för projektarbetet
- Ett särskilt fokus läggs på att utveckla ett kritiskt och utmaningsdrivet perspektiv på professionsrollen
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva innebörden av social hållbar utveckling i ett globalt och lokalt sammanhang
- beskriva och visa förståelse för innebörden av Agenda 2030 och de globala hållbarhetsmålen och hur detta påverkar hur bistånd genomförs
- redogöra för produktutveckling för social hållbar utveckling ur ett livscykelperspektiv
- beskriva centrala problem kopplade till interaktion med människor i utsatta situationer och med olika sociala, kulturella och ekonomiska förutsättningar
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att genomföra produktutvecklingsprojekt med lokal relevans som kan bidra till de globala hållbarhetsmålen
- identifiera, inhämta och värdera relevant information för genomförande av projektarbetet
- muntligt och skriftligt presentera resultat från projektarbetet, samt kunna diskutera och försvara framlagda slutsatser genom att utnyttja den kunskap och de argument som ligger till grund för resultaten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- reflektera över den egna professionsrollen i verksamheter riktade mot social hållbar utveckling i ett globalt sammanhang
- tillämpa ett tvärvetenskapligt och kritiskt förhållningssätt till sitt eget arbete och i en framtida yrkesroll där de kan bidra till fattigdomsbekämpning baserad på sin professionskunskap
Föreläsningar, seminarier, övningar och projektarbete.
För betyget A-E krävs:
- Godkända individuella inlämningsuppgifter (UA, 2,5 hp)
- Godkänt projektarbete (UG, 5 hp)
Slutbetyget baseras på de individuella inlämningsuppgifterna.
Kurslitteratur väljs i samråd med lärare/handledare, men studenten förväntas även söka, värdera och använda relevant litteratur på egen hand.
Rekommendera referenslitteratur:
- Broman, G., R., Karl, H., Basile, G., Byggeth, S., Connell, T. (2012) Sustainability Handbook, Studentlitteratur
- Eller, J.D. (2016) Cultural Anthropology: Global Forces, Local Lives, Routledge, Taylor & Frances
- Hylland Eriksen, T. (2004) What Is Anthropology? 2nd ed. (Anthropology, Culture & Society), Pluto Press.
- United Nations (2011) Result-based management https://unsdg.un.org/resources/unsdg-results-based-management-handbook
- United Nations (2015) Transforming our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development, A/RES/70/1. https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/transformingourworld
- United Nations (2017) Basic facts about the United Nations, 42nd ed., UN Department of Public Information, USA.
- Wenger, E. (2011). Communities of practice: A brief introduction
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.