Grundnivå
MV211A Läsa, skriva och diskutera miljövetenskapliga texter 7,5 hp, MV212A Miljöhistoria, humanekologi och miljöetik 7,5 hp, MV213A Ekologi, evolution och miljökemi 7,5 hp, MV214A Miljöpolitik och medborgarskap 7,5 hp, MV222E Urban infrastruktur, ekologi och hälsa 7,5 hp och MV223A Miljöpsykologi och -metod 7,5 hp eller
MV102B Miljövetenskap grundkurs 30 hp och MV108C Miljövetenskap: Fortsättningskurs delmoment 1 - Miljövetenskaplig forskning (8hp), eller motsvarande
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Miljövetenskap på nivå 1-60 hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i miljövetenskap.
Ingår i programmet Miljövetarprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle
Kursen syftar till att den studerande ska utveckla kunskaper i miljösociologi och miljösociologisk metod samt förstå sammanhang mellan miljösociologi, miljöpolitik, miljöpsykologi och miljöetik.
Kursens introducerar miljösociologi och miljösociologisk metod samt miljösociologins koppling till t.ex. miljöpolitik, miljöpsykologi och miljöetik. En miljösociologisk undersökning genomförs.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
1. redogöra för grundläggande miljösociologiska begrepp, teorier och sammanhang
2. använda miljösociologisk metod
3. beskriva och analysera miljösociologins koppling till miljöpolitik, medborgarskap, miljöpsykologi, miljöhistoria, miljöetik, tekniska system och natursystem.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
4. genomföra, analysera och presentera en miljösociologisk undersökning med utgångspunkt i miljösociologiska teorier
5. uppvisa färdighet i skriftlig rapportering, som uppfyller kraven på vetenskapliga formalia och god språkbehandling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
6. reflektera över och förhålla sig kritiskt till såväl det egna arbetets, som till annan miljövetenskaplig forsknings, kvalitet och relevans för en hållbar samhällsutveckling samt dessas etiska aspekter
7. reflektera självständigt kring den egna arbetsinsatsen och ta ställning till resultatet av denna samt reflektera självständigt kring den egna kunskapsutvecklingen och ta ansvar för användningen av resultatet av denna
8. identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap samt förmåga att utveckla sin kompetens i att identifiera, analysera och bedöma miljöproblem
Kursens arbetsformer bygger på föreläsningar, seminarier, eget arbete och arbete i grupp. Utöver den schemalagda undervisningstiden förväntas den studerande arbeta självständigt och i grupp med informationssökning och kunskapsinhämtning.
Individuellt skriftligt arbete (7,5 hp) (samtliga mål) (UV)
För slutbetyget godkänd på kursen (7,5 hp) krävs att examinationsmomentet är godkänt.
För slutbetyget väl godkänd på kursen (7,5 hp) krävs dessutom betyget väl godkänd på examinationsmomentet.
- Arnold, A. (senaste upplagan). Climate Change and Storytelling: Narratives and Cultural Meaning in Environmental Communication. Springer International Publishing AG, New York.
- Bryman, A. (senaste upplagan). Samhällsvetenskapliga metoder. Liber AB, Stockholm.
- Detraz, N. (senaste upplagan). Gender and the Environment. Polity Press, Cambridge, UK.
- Hannigan, J. (senaste upplagan). Environmental Sociology. Routledge, Milton Park.
- Holm Ingemann, J. (senaste upplagan). Vetenskapsteori för samhällsvetare. Gleerups Utbildning AB, Malmö.
- Karlsson, O. (red.). (senaste upplagan). Svenska skrivregler. Språkrådets skrifter 22. Liber, Stockholm.
- Miller, G. & Spoolman, S. (senaste upplagan). Living in the Environment. Cengage Learning Inc.
- Sohlberg, P. & Sohlberg, B-M. (senaste upplagan). Kunskapens former - Vetenskapsteori och forskningsmetod. Liber AB, Stockholm.
Artiklar och annat material tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.