Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IS705F Historia: Muntligt historieprojekt (genomgången)
LAHIA Historia
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i Historiska studier masterprogram.
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om hur teori kan tillämpas i historievetenskapliga undersökningar.
I kursen belyses olika teorier som tillämpas i historievetenskaplig forskning. Därtill fördjupar sig den enskilde studenten i samråd med kursledare i ett valt teoretiskt perspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna problematisera olika typer av historiska tolkningar och de vetenskapliga sammanhang ur vilka dessa har utvecklats
- insiktsfullt kunna redogöra för och diskutera några valda teoretiska perspektivs tillämpbarhet i historievetenskapliga undersökningar
- kunna formulera ett historievetenskapligt problem och diskutera hur detta kan undersökas utifrån olika teoretiska perspektiv och begrepp
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar studentpresentationer paperskrivande, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Paper (Paper)
Examinerar lärandemål 1, 2 och 3
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Litteratur väljes i samråd med lärare utifrån inriktning på kommande masteruppsats
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.