Kursplan, gäller från 2025-01-20
Benämning
Svenska som andraspråk för lärare - det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv
Engelsk benämning
The Study of Swedish as a Second Language and Education for Teachers: The Swedish Language System from a Second Language Perspective
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Kursen ges på svenska med inslag av engelska
Beslutande instans
Kultur-språk-medier
Fastställandedatum
2024-04-16
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Kursen kräver även förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare i grundskolan eller gymnasieskolan utan behörighetsgivande examen, lägst halvtid under den senaste tvåårsperioden.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Inget huvudområde
Innehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga att arbeta med grammatik, ordförråd och uttal samt fördjupa sin teoretiska, didaktiska och metodiska kompetens när det gäller svenska som andraspråk inom undervisning för barn, ungdomar och vuxna.
Kursen behandlar det svenska språksystemet i ett funktionellt perspektiv (grammatik, ordförråd och uttal). Fokus ligger på sådant som brukar innebära en utmaning för andraspråksinlärare. Studenten tränar sig därtill i att tillämpa sina kunskaper om svenskans språkliga strukturer i analys och bedömning av elevers muntliga och skriftliga språkproduktion. I kursen behandlas och diskuteras även grammatikens och fonetikens roll i undervisningen i svenska som andraspråk.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- på grundläggande nivå beskriva och diskutera olika aspekter och nivåer i det svenska språksystemet ur ett andraspråksperspektiv
- analysera och bedöma andraspråkselevers muntliga och skriftligaspråkproduktion, med stöd i studentens kunskap om det svenska språksystemet
- exemplifiera och diskutera grammatikens och fonetikens roll i undervisningen i svenska som andraspråk
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, arbete i grupper och självstudier.
Bedömningsformer
Examinationen utgörs av ett muntligt seminarium och ett individuellt skriftligt paper (examinerar samtliga lärandemål).
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Viberg Åke, Ballardini Kerstin & Stjärnlöf Sune. (1986). *Svensk grammatik: svensk grammatik på svenska*. Stockholm: Natur och kultur (183 s.)
Dahl, Östen (senaste upplagan). *Grammatik*. 2. Lund: Studentlitteratur (127 s.)
Enström, Ingegerd (2020). *Ordens värld. Svenska ord – struktur och inlärning*. Upplaga 3 Lund: Studentlitteratur
Flyman Mattsson, Anna (senaste upplagan). *Andraspråkets grammatik*. Lund: Studentlitteratur (224 s.)
Flyman Mattsson, Anna (senaste upplagan). *Andraspråkets grammatik: övningsbok*. Lund: Studentlitteratur (144 s.)
Lindberg, Inger (2003). Språkanvändning – kreativt skapande eller förutsägbara mönster? I: Olofsson, Mikael (red.), *Symposium 2003. Arena andraspråk* (s. 61–79) (19 s.) Tillgängligt via internet.
Thorén, Bosse (senaste upplagan). *Svensk fonetik och* *uttalsundervisning*. Stockholm: Morfem (183 s.)
Kurs- och ämnesplaner i svenska som andraspråk.
Kompletterande material om grammatik och uttal samt valbar referenslitteratur tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.