Grundnivå
52,5 hp inom huuvdområdet Produktdesign varav samtliga 30 hp från kursen Produktdesign: Designmetodik, eller
60 hp inom området design.
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i kandidatprogrammet Produktdesign
Kursen syftar till att stödja studenter inom produktdesign att identifiera och utveckla designpotentialer inom det designfält där interaktionsdesign och produktdesign möts. Detta utforskas genom praktiskt designarbete. Således förbereds studenterna för framtida fördjupade studier och samarbeten mellan dessa två designområden.
Innehåll
- konceptutveckling och modeller för ide-generering inom produktrelaterad interaktionsdesign
- analys och presentation av designkoncept
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- utforska, skissa och artikulera designelement som relaterar till centrala teman där produktdesign och interaktionsdesign möts
- utveckla designkoncept på ett sätt som fångar de kvaliteter som berör produktdesign och interaktionsdesign
- identifiera och artikulera nyckelkvaliteter inom området produktrelaterad interaktionsdesign med specifikt fokus på interaktion och interaktivitet
- presentera en designprocess och de designkvaliteter som är relevant för ett valt designkoncept
Undervisningen omfattar föreläsningar, övningar och designarbete.
Lärandemål 1-4 examineras genom ett seminarium där det avslutande designprojektet presenteras och diskuteras. Inför seminariet lämnar studenterna in ett skriftligt underlag där designarbetet sammanfattas.
Både det skriftliga underlaget och seminariet är uppdelat
- en gemensam del där projektet som helhet presenteras; och
- en del där varje student utvecklar ett delämne eller ett särskilt perspektiv.
En uppgift examineras maximalt 3 gånger i samband med att kursen ges. Vid omexamination följande år ska studenten lämna in en ny examinationsuppgift i enlighet med instruktionerna för det årets kurs. Det är studentens ansvar att ta kontakt med studieadministrationen före kursstart för att kunna delta i om-examination.
- Buxton, W. (2007). Sketching User Experiences: Getting the Design Right and the Right Design, Elsevier/Morgan Kaufman. [Only excerpts. The book can be read on-line from our library, but it is worth buying second hand]
- Houde, S. & Hill, C. (1997). What do prototypes prototype. In Helander, M.G., Landauer, T.K., and Prabhu P.V.(Eds.), Handbook of human-computer interaction (2 ed., p. 367-381). Amsterdam: Elsevier Science BV. [Available through the library]
Kompletterande material och litteratur kommer att finnas tillgängliga i digital form via lärplattformen eller biblioteket.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Undervisningsspråk: engelska
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.