Grundnivå
Behörig att antas till Lärarlyftet är lärare:
- som är anställd hos en huvudman eller hos entreprenör som utför uppgifter inom sådan verksamhet som avses i 2§ förordningen (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare och
- som har en behörighetsgivande examen för relevant årskurs/skolform eller ett behörighetsbevis
- samt att huvudman har lämnat ett skriftligt godkännande av den enskilde lärarens ansökan.
Inget huvudområde
GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Kurs inom Lärarlyftet
Kursen syftar till att ge gymnasielärare behörighet att ansöka om lärarlegitimation i sociologiämnet. Kursdeltagaren ska kunna genomföra sociologiundervisning enligt de nationella målen för gymnasieskolan. Deltagaren ska under kursens gång utveckla sin ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kompetens. Kursen ska stimulera kursdeltagarens intresse för att följa aktuell forskning och debatt inom ämnesområdet samt förutsättningar att delta i skolutveckling med hjälp av sociologiska verktyg.
Modern och klassisk sociologisk teori, 15 hp
I denna delkurs behandlas grunderna i klassisk och modern sociologisk teori. Kursdeltagaren lär sig om vad sociologiämnet innebär och hur ämnet kan förstås i ungdomsskolan och inom akademin. Delkursen behandlar sociologins framväxt och ger en grundläggande översikt av modern sociologisk teori. Delkursen ägnas åt att förstå de sociala frågor som studeras i sociologin: analys av samhället, samhällsstrukturer, sociala processer och relationer. Relationen mellan individ och samhälle aktualiseras.
Kursdeltagaren utvecklar sitt teoretiska och didaktiska kunnande om sociologins klassiska och moderna teori, samt ämnets framväxt.
De didaktiska kunskaperna deltagarna utvecklar under kursens gång handlar dels om praktiknära lärararbete som exempelvis bedömning, betygssättning och anpassning av undervisning för elever i behov av särskilt stöd (didaktikens vem- och hur-frågor). Dels handlar didaktiken om mer teoretiska perspektiv på exempelvis ämnets literacitet, utveckling och syfte (didaktikens vad- och varför-frågor).
Sociologisk metod, kunskapssociologi och vetenskapsteori, 15 hp
Kunskapssociologi och vetenskapsteori studeras i delkurs 2 i syfte att utveckla en metodologisk medvetenhet hos kursdeltagaren. I denna delkurs tas skillnader och likheter mellan kvantitativ metod och kvalitativ metod upp i samband med hur undervisning om dessa metoder kan ske. Blandade metoder tas också upp inom delkursen för att kursdeltagaren ska kunna utveckla ett sociologiskt, självständigt, kritiskt tänkande om metod utifrån vetenskapsteoretiska perspektiv. Inom delkursen diskuteras metodologins bärande roll för gymnasieskolans sociologikurser.
Kursdeltagaren får i relation till delkursens innehåll analysera vilken kunskapssyn och vilka metodologiska tyngdpunkter som finns inskrivna i sociologiämnets styrdokument på gymnasiet. Deltagaren får göra anvisningar till undervisningsmoment som syftar till att utveckla elevernas metodologiska tänkande.
De didaktiska kunskaperna deltagarna utvecklar under kursens gång handlar dels om praktiknära lärararbete som exempelvis bedömning, betygssättning och anpassning av undervisning för elever i behov av särskilt stöd (didaktikens vem- och hur-frågor). Dels handlar didaktiken om mer teoretiska perspektiv på exempelvis ämnets literacitet, utveckling och syfte (didaktikens vad- och varför-frågor).
Ungdomskultur, 7.5 hp
Delkurs 3 handlar om ungdomskulturer och ungdomars subkulturer. Här tas forskningsfälten urban sociologi och vardagslivets sociologi upp som exempel på ungdomskulturella forskningsfält. Dessa forskningsfält betraktas genomgående ur intersektionellt perspektiv som knyts an till normkritisk pedagogik. Deltagarna ges möjlighet utveckla kunskaper om hur olika sociala strukturer kan analyseras med hjälp av intersektionalitetsbegreppet.
Diskrimineringsgrunderna samt klassbegreppet fungerar som stoff för analysen. Skolornas arbete med likabehandling diskuteras i denna delkurs utifrån klassteori, intersektionell teori och normkritik. Didaktiskt aktualiseras funktionalitet och rätt till särskilt stöd genom undervisningen utifrån lagstiftning om likabehandling, skollag och diskrimineringslag.
Denna delkurs har ett empiriskt fokus då kursdeltagaren ska använda sina kunskaper från delkurs 2 till att själv genomföra en mindre studie av ungdomskulturer. Under delkursen utvecklas undervisningsstrategier och planeringar för sociologiämnets gymnasiekurs om ungdomskulturer.
De didaktiska kunskaperna deltagarna utvecklar under kursens gång handlar dels om praktiknära lärararbete som exempelvis bedömning, betygssättning och anpassning av undervisning för elever i behov av särskilt stöd (didaktikens vem- och hur-frågor). Dels handlar didaktiken om mer teoretiska perspektiv på exempelvis ämnets literacitet, utveckling och syfte (didaktikens vad- och varför-frågor).
Att förstå samhället genom teorier, 7.5 hp
I delkursen övar deltagarna i att undervisa om sociologisk analys i gymnasieskolan. Samtida teorier för samhällsanalys behandlas. I delkursen ges utrymme för att diskutera den didaktiska frågan om hur elever kan tränas i sin kritiskt-analytiska förmåga.
De perspektiv som delkursen utgår från är klassperspektiv, intersektionella perspektiv, kritisk teori, postkolonial teori, feministisk teori och andra teorier om makt.
Kursen ska också problematisera bruket av sociologiska teorier och vilka konsekvenser detta kan få.
Deltagaren utmanas att tillämpa olika teoretiska perspektiv på analys av samhällsfenomen. Deltagarna får göra analyser genom att söka efter svaret på frågan: vad blir synligt? Detta knyts an till ämnesdidaktiken genom att deltagarna utarbetar undervisning i ämnet utifrån olika teoretiska inramningar.
De didaktiska kunskaperna deltagarna utvecklar under kursens gång handlar dels om praktiknära lärararbete som exempelvis bedömning, betygssättning och anpassning av undervisning för elever i behov av särskilt stöd (didaktikens vem- och hur-frågor). Dels handlar didaktiken om mer teoretiska perspektiv på exempelvis ämnets literacitet, utveckling och syfte (didaktikens vad- och varför-frågor)
Digitalisering, 7.5 hp
Digitalisering är ämnet för den femte delkursen. Här tematiseras digitala kulturer, massmedia, tolkning och representation, makt, sociala medier, vardagsliv, arbetsliv, algoritmer och influensers.
Didaktiskt behandlas digitalisering av undervisning i sociologi. Deltagarna får genomföra en autoetnografisk undersökning av vilka möjligheter och hinder för lärande digitalisering innebär. Analysen görs med stöd av sociologisk teori från tidigare delkurser. I delkursen diskuteras det postmoderna samhället och dess syn på relationen mellan aktör och struktur, subjektivitet och objektivitet. Den didaktiska vem-frågan aktualiseras i kursen utifrån frågor om nätmobbing och andra slags kränkningar i elevernas vardag. Här diskuteras återigen skolornas arbete mot kränkningar och för likabehandling enligt diskrimineringslagen och skollagen.
De didaktiska kunskaperna deltagarna utvecklar under kursens gång handlar dels om praktiknära lärararbete som exempelvis bedömning, betygssättning och anpassning av undervisning för elever i behov av särskilt stöd (didaktikens vem- och hur-frågor). Dels handlar didaktiken om mer teoretiska perspektiv på exempelvis ämnets literacitet, utveckling och syfte (didaktikens vad- och varför-frågor).
Global politik, 7.5 hp
I delkurs sex behandlas sociologiska perspektiv på politik. Här behandlas både mellanstatliga och icke-statliga organisationer och rörelser (NGO:s) samt institutioner som internationella avtal och normsystem i global politik. I kursen tematiseras sociologi om exempelvis miljö, krig, konflikter, flykt, mänskliga rättigheter, virus och matsäkerhet. Vidare behandlas sociala rörelser och hållbarhet utifrån aktuell forskning om antropocen. Global handel är ytterligare en aspekt av global politik som ingår i kursen.
Ämnesdidaktiskt kopplas migration till lärande och sociologisk analys. Bolognaprocessens strukturer för validering är en maktfråga som aktualiserar frågor om över- och underordning. Utifrån spelfilmer kommer dessa aspekter att problematiseras sociologiskt.
De didaktiska kunskaperna deltagarna utvecklar under kursens gång handlar dels om praktiknära lärararbete som exempelvis bedömning, betygssättning och anpassning av undervisning för elever i behov av särskilt stöd (didaktikens vem- och hur-frågor). Dels handlar didaktiken om mer teoretiska perspektiv på exempelvis ämnets literacitet, utveckling och syfte (didaktikens vad- och varför-frågor).
Utbildningssociologi, 10 hp
I denna utbildningssociologiska delkurs behandlas hur olika eleverfarenheter präglar olika perspektiv på skolan. Deltagarna får ta del av hur erfarenhet och förståelser hänger samman. Skolan och utbildningssystemets reproducerande funktion problematiseras. Här aktualiseras sociala strukturer som klass, genus och generation. I delkursen tas kritiska aspekter på individens val av framtid upp. Begreppet stratifiering samt frågor om språk och makt ingår i delkursen. Forskning om eliter och utsatta, överordning och underordning behandlas.
Didaktiskt behandlas frågor om lärarprofessionen och pendling mellan att vara lärare och utbildningssociolog. Utifrån kurslitteraturen ges kursdeltagaren möjlighet att kritiskt granska sin egen blick och sina egna perspektiv som lärare och som sociologiskt utbildade. Detta kopplas till rättssäker betygssättning och svårigheterna att arbeta med bedömning utan att socioekonomisk bakgrund påverkar lärarens syn på elevernas kunskaper.
De didaktiska kunskaperna deltagarna utvecklar under kursens gång handlar dels om praktiknära lärararbete som exempelvis bedömning, betygssättning och anpassning av undervisning för elever i behov av särskilt stöd (didaktikens vem- och hur-frågor). Dels handlar didaktiken om mer teoretiska perspektiv på exempelvis ämnets literacitet, utveckling och syfte (didaktikens vad- och varför-frågor).
Sociologisk källkritik och projektarbete, 5 hp
Den åttonde delkursen är en förberedelse inför projektarbetet. Här repeteras och fördjupas vetenskapsteorin och -metodologin från kursens inledande delkurser. Deltagaren ska formulera en sociologisk forskningsfråga samt utifrån den motivera val av teori och metod för undersökningen. Deltagarna förbereds för projektarbetet genom att de övar sig i sökstrategier för fördjupningsarbetet.
Didaktiskt ska deltagaren i denna delkurs diskutera källkritiskt tänkande i klassrummet. Elevernas arbete med källtillit och värdering av material inom gymnasiets sociologikurser problematiseras. Deltagaren får också ställa källkritiskt tänkande i perspektiv till sociologins värdering av vardagligt sociologiskt tänkande utifrån uppfattningen ”alla är sociologer”.
De didaktiska kunskaperna deltagarna utvecklar under kursens gång handlar dels om praktiknära lärararbete som exempelvis bedömning, betygssättning och anpassning av undervisning för elever i behov av särskilt stöd (didaktikens vem- och hur-frågor). Dels handlar didaktiken om mer teoretiska perspektiv på exempelvis ämnets literacitet, utveckling och syfte (didaktikens vad- och varför-frågor).
Projektarbete, 15 hp
I den sista delkursen förbereds deltagarna för att kunna handleda sina elever enligt ett vetenskapligt förhållningssätt. I delkursen gör deltagarna ett arbete relevant för undervisning och handledning av elevers projekt på gymnasiet i enlighet med ämnets syfte.
Fördjupningen sker inom valfritt sociologiskt område. Projektarbetet ska resultera i en produkt som kan vara i form av en vetenskaplig text, en websida, en film, en podd eller dylikt. Arbetet kan vara ämnesdidaktiskt eller rent sociologiskt inriktat.
De didaktiska kunskaperna deltagarna utvecklar under kursens gång handlar dels om praktiknära lärararbete som exempelvis bedömning, betygssättning och anpassning av undervisning för elever i behov av särskilt stöd (didaktikens vem- och hur-frågor). Dels handlar didaktiken om mer teoretiska perspektiv på exempelvis ämnets literacitet, utveckling och syfte (didaktikens vad- och varför-frågor).
Modern och klassisk sociologisk teori, 15 hp
Efter avslutad delkurs ska kursdeltagaren kunna
- beskriva det akademiska sociologiämnets framväxt och förändring över tid
- redogöra för grunddragen i några olika sociologiska skolor
- förklara hur sociologiämnet bidrar till människors förståelse av samhället
- använda sociologiskt tänkande för egen undervisning i sociologi
Sociologisk metod, kunskapssociologi och vetenskapsteori, 15 hp
Efter avslutad delkurs ska kursdeltagaren kunna
- redogöra för och använda centrala begrepp för sociologiskt metodologiskt tänkande
- resonera kring och argumentera för olika kunskapssociologiska ståndpunkter
- använda vetenskapsteoretiska resonemang och sociologiska begrepp som grund för metodologiska val
- tillämpa olika sociologiska perspektiv på relationen individ och samhälle samt redogöra för hur dessa perspektiv påverkar vetenskapligt tänkande
- utifrån läroplan och kursplaner diskutera vilken kunskapssyn sociologiämnet på gymnasiet utvecklas utifrån
Ungdomskultur, 7.5 hp
Efter avslutad delkurs ska kursdeltagaren kunna
- analysera subkulturer utifrån intersektionella perspektiv, urban sociologi och vardagslivets sociologi
- med hjälp av adekvat vetenskaplig metod samla in, bearbeta, analysera och presentera empiriskt material om ungdomskulturer
- använda sina ämneskunskaper i sociologi för att planera den sociologiska gymnasiekursen om ungdomskulturer samt kunna anpassa undervisning utifrån elevers behov av särskilt stöd
Att förstå samhället genom teorier, 7.5 hp
Efter avslutad delkurs ska kursdeltagaren kunna
- formulera sociologiska frågor
- hantera frågor om samhället genom användande av sociologiska teorier
- redogöra för skillnader mellan olika teoretiska perspektiv samt se samband mellan val av teori och slutsats
- reflektera om teoretiska sociologiska perspektiv i undervisningen
Digitalisering, 7.5 hp
Efter avslutad delkurs ska kursdeltagaren kunna
- redogöra för digitaliseringen av samhället och samhällsförändringar i samband med digitalisering
- tillämpa den sociologiska analysens begrepp och metoder för att förstå det digitala samhället ur olika aspekter
- använda sociologiska begrepp och resonemang för att diskutera aktuell forskning om digitalisering
- värdera och kritiskt granska lärande och digitalisering utifrån forskning om IKT i perspektiv av likabehandlingsfrågor
Global politik, 7.5 hp
Efter avslutad delkurs ska kursdeltagaren kunna
- redogöra för och hantera begrepp inom global politik
- använda sociologisk teori för att diskutera hur politik på påverkar människor socialt
- tillämpa teorier om global politik på individ, grupp och samhällsnivå
- anpassa undervisning i sociologi för nyanlända samt flerspråkiga elevers lärande heterogena grupper, samt relatera och diskutera lärandets villkor till global politik
Utbildningssociologi, 10 hp
Efter avslutad delkurs ska kursdeltagaren kunna
- redogöra för och hantera begrepp inom utbildningssociologisk analys
- genomföra en utbildningssociologisk analys
- tillämpa de sociologiska begreppen och metoderna inom olika utbildningssociologiska områden
- använda utbildningssociologisk teori för att planera undervisning inom sociologiämnet på ett sätt som passar alla elever, oavsett bakgrund
- kritiskt resonera om hur bedömning och betygssättning påverkas av elevens och lärarens socioekonomiska tillhörighet
Sociologisk källkritik och projektarbete, 5 hp
Efter avslutad delkurs ska kursdeltagaren kunna
- förklara och tillämpa centrala sociologiska perspektiv
- planera ett självständigt arbete
- presentera textstrategier inför fördjupningsarbete
- använda sociologisk tänkande för källkritik i klassrummet
Projektarbete, 15 hp
Efter avslutad delkurs ska kursdeltagaren kunna
- förklara och tillämpa en analys av något centralt område inom sociologi
- exemplifiera ämnesspecifika eller ämnesdidaktiska aspekter av den valda fördjupningen
- genomföra en undersökning enligt en adekvat metod
- diskutera relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet av sociologiundervisning
Modern och klassisk sociologisk teori, 15 hp
Delkursen ges på distans. Arbetsformerna består av föreläsningar, undersökande aktiviteter, observationer, digitala workshops, litteraturseminarier och självständigt arbete samt arbete i grupp. Distansinslagen bygger på digitala videomöten samt diskussioner och arbete med läraktiviteter via webbaserad lärplattform. Flera centrala sociologiska begrepp, teorier och metoder presenteras med hjälp av videofilmer på nätet (omvänt klassrum).
Sociologisk metod, kunskapssociologi och vetenskapsteori, 15 hp
Delkursen ges på distans med en träff på plats under kursstarten. Arbetsformerna består av föreläsningar, undersökande aktiviteter, observationer, digitala workshops, litteraturseminarier och självständigt arbete samt arbete i grupp. Distansinslagen bygger på digitala videomöten samt diskussioner och arbete med läraktiviteter via webbaserad lärplattform. Flera centrala sociologiska begrepp, teorier och metoder presenteras med hjälp av videofilmer på nätet (omvänt klassrum).
Ungdomskultur, 7.5 hp
Delkursen ges på distans. Arbetsformerna består av föreläsningar, undersökande aktiviteter, observationer, digitala workshops, litteraturseminarier och självständigt arbete samt arbete i grupp. Distansinslagen bygger på digitala videomöten samt diskussioner och arbete med läraktiviteter via webbaserad lärplattform. Flera centrala sociologiska begrepp, teorier och metoder presenteras med hjälp av videofilmer på nätet (omvänt klassrum).
Att förstå samhället genom teorier, 7.5 hp
Delkursen ges på distans. Arbetsformerna består av föreläsningar, undersökande aktiviteter, observationer, digitala workshops, litteraturseminarier och självständigt arbete samt arbete i grupp. Distansinslagen bygger på digitala videomöten samt diskussioner och arbete med läraktiviteter via webbaserad lärplattform. Flera centrala sociologiska begrepp, teorier och metoder presenteras med hjälp av videofilmer på nätet (omvänt klassrum).
Digitalisering, 7.5 hp
Delkursen ges på distans. Arbetsformerna består av föreläsningar, undersökande aktiviteter, observationer, digitala workshops, litteraturseminarier och självständigt arbete samt arbete i grupp. Distansinslagen bygger på digitala videomöten samt diskussioner och arbete med läraktiviteter via webbaserad lärplattform. Flera centrala sociologiska begrepp, teorier och metoder presenteras med hjälp av videofilmer på nätet (omvänt klassrum).
Global politik, 7.5 hp
Delkursen ges på distans. Arbetsformerna består av föreläsningar, undersökande aktiviteter, observationer, digitala workshops, litteraturseminarier och självständigt arbete samt arbete i grupp. Distansinslagen bygger på digitala videomöten samt diskussioner och arbete med läraktiviteter via webbaserad lärplattform. Flera centrala sociologiska begrepp, teorier och metoder presenteras med hjälp av videofilmer på nätet (omvänt klassrum).
Utbildningssociologi, 10 hp
Delkursen ges på distans. Arbetsformerna består av föreläsningar, undersökande aktiviteter, observationer, digitala workshops, litteraturseminarier och självständigt arbete samt arbete i grupp. Distansinslagen bygger på digitala videomöten samt diskussioner och arbete med läraktiviteter via webbaserad lärplattform. Flera centrala sociologiska begrepp, teorier och metoder presenteras med hjälp av videofilmer på nätet (omvänt klassrum).
Sociologisk källkritik och projektarbete, 5 hp
Delkursen ges på distans. Arbetsformerna består av föreläsningar, undersökande aktiviteter, observationer, digitala workshops, litteraturseminarier och självständigt arbete samt arbete i grupp. Distansinslagen bygger på digitala videomöten samt diskussioner och arbete med läraktiviteter via webbaserad lärplattform. Flera centrala sociologiska begrepp, teorier och metoder presenteras med hjälp av videofilmer på nätet (omvänt klassrum).
Projektarbete, 15 hp
Delkursen ges på distans samt en träff på plats under kursens avslutning. Arbetsformerna består av föreläsningar, undersökande aktiviteter, observationer, digitala workshops, litteraturseminarier och självständigt arbete samt arbete i grupp. Distansinslagen bygger på digitala videomöten samt diskussioner och arbete med läraktiviteter via webbaserad lärplattform. Flera centrala sociologiska begrepp, teorier och metoder presenteras med hjälp av videofilmer på nätet (omvänt klassrum).
Modern och klassisk sociologisk teori, 15 hp
Delkursen examineras i två delar:
Lärandemål 1-3 examineras skriftligt.
Lärandemål 4 examineras skriftligt i loggboksform.
Sociologisk metod, kunskapssociologi och vetenskapsteori, 15 hp
Delkursen examineras i två delar:
Lärandemål 1-4 examineras skriftligt och muntligt.
Lärandemål 5 examineras skriftligt i loggboksform.
Ungdomskultur, 7.5 hp
Delkursen examineras i två delar:
Lärandemål 1-2 examineras skriftligt samt muntligt som ett avsnitt i en gemensam kurspodd.
Lärandemål 3 examineras skriftligt i loggboksform.
Att förstå samhället genom teorier, 7.5 hp
Delkursen examineras i två delar:
Lärandemål 1-3 examineras skriftligt och muntligt.
Lärandemål 4 examineras skriftligt i loggboksform.
Digitalisering, 7.5 hp
Delkursen examineras i två delar:
Lärandemål 1-3 examineras skriftlig och muntligt.
Lärandemål 4 examineras skriftligt i loggboksform.
Global politik, 7.5 hp
Delkursen examineras i två delar:
Lärandemål 1-3 examineras skriftligt samt och muntligt.
Lärandemål 4 examineras skriftligt i loggboksform.
Utbildningssociologi, 10 hp
Delkursen examineras i två delar:
Lärandemål 1-4 examineras skriftligt och muntligt.
Lärandemål 5 examineras skriftligt genom inlägg i loggboksform.
Sociologisk källkritik och projektarbete, 5 hp
Lärandemål 1-4 examineras skriftligt, genom en projektplan, samt muntligt.
Projektarbete, 15 hp
Lärandemål 1-5 examineras skriftligt genom ett projektarbete samt muntligt genom en presentation av projektarbetet.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart. För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Modern och klassisk sociologisk teori, 15 hp
Björkman, Lotta. & Bromseth, Janne. (red.) (2019). Normkritisk pedagogik: perspektiv, utmaningar och möjligheter. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. (358 s.)
Bourdieu, Pierre (1997). Kultur och kritik: anföranden. 2., omarb. uppl. Göteborg: Daidalos (295 s.)
Connell, Raewyn W. (1997). Why Is Classical Theory Classical?The American Journal of Sociology 102, pp. 1511-1557. (46 s.)
Durkheim, Émile. (1983). Självmordet. Lund: Argos. (304 s.)
Flisbäck, Marita. (2014). När livet går bort, när livet kommer till: existenssociologiska betraktelser av konstnärligt arbete, familjebildning och anhörigförlust . Lund: Studentlitteratur. (224 s.)
Foucault, M (2003 [1975]). Övervakning och straff: fängelsets födelse. Lund: Arkiv. (355 s.)
Hedenus, Anna, Björk, Sofia. & Shmulyar Gréen, Oksana. (2015). (red.)Feministiskt tänkande och sociologi: teorier, begrepp och tillämpningar. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. Kap 5. (13 s.)
Marx, Karl. (1995). Människans frigörelse. ([Ny, rev. utg.]). Göteborg: Daidalos. (210 s.)
Månson, Per. (2014). Båten i parken: introduktion till samhällsstudier. (6., [rev.] uppl.) Lund: Studentlitteratur. (125 s.)
Weber, Max. (1978 [1934]). Den protestantiska etiken och kapitalismens anda. Lund: Argos/Palmkrons Förlag. (161 s.)
Aktuella styrdokument för utbildningsväsendet, läromedel för gymnasiet samt ämnesdidaktiska artiklar tillkommer.
Sociologisk metod, kunskapssociologi och vetenskapsteori, 15 hp
Abend, Gabriel. (2008). The Meaning of ‘Theory.’ Sociological Theory , 26(2), 173–199. Tillgänglig via internet
Andreasson, Jesper & Johansson, Thomas. (2020). Vetenskapsteori: grunder och tillämpning . (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur.
Bryman, Alan. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. (Upplaga 3). Stockholm: Liber. (877 s.)
Connell, Raewyn (2007). Southern theory: the global dynamics of knowledge in social science. Cambridge: Polity. (ca 100 s. i urval)
Edling, Christofer. & Rydgren, Jens. (2015). Sociologi genom litteratur: skönlitteraturens möjligheter och samhällsvetenskapens begränsningar. Lund: Arkiv förlag. (333 s.)
Hedenus, Anna, Björk, Sofia. & Shmulyar Gréen, Oksana. (red.) (2015). Feministiskt tänkande och sociologi: teorier, begrepp och tillämpningar. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. Kap. 1-4. (74 s.
Swidler, Ann and Arditi, Jorge (1994) The New Sociology of Knowledge iAnnual Review of Sociology vol 20 pp 305-329. (29 s.)
Aktuella styrdokument för utbildningsväsendet, läromedel för gymnasiet samt ämnesdidaktiska artiklar tillkommer.
Ungdomskultur, 7.5 hp
Ahmed, Sara. (2014). Willful subjects. Durham: Duke University Press. (292 s.)
Björkman, Lotta & Bromseth, Janne. (red.) (2019). Normkritisk pedagogik: perspektiv, utmaningar och möjligheter. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. (358 s.)
Bäckström, Åsa. (2005). Spår: om brädsportkultur, informella lärprocesser och identitet. Diss. Stockholm : Stockholms universitet, 2005. Stockholm. (331 s.)
De los Reyes, Paula. & Mulinari, Diana. (2005). Intersektionalitet: kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap. (1. uppl.) Malmö: Liber. (141 s.)
Goffman, Ervin. (2020 [1959]). Självframställning i vardagslivet. Lund: Studentlitteratur. (341 s.)
Sernhede, Ove, León Rosales, René & Söderman, Johan. (2019). "När betongen rätar sin rygg": Ortenrörelsen och folkbildningens renässans: från stigmatisering till kunskapssökande och social mobilisering. Göteborg: Daidalos. (262 s.)
Sorbring, Emma, Andersson, Åsa, & Molin, Martin. (2014). Att förstå ungdomars identitetsskapande: en inspirations-och metodbok. Liber. (329 s.)
Aktuella styrdokument för utbildningsväsendet, läromedel för gymnasiet samt ämnesdidaktiska artiklar tillkommer.
Att förstå samhället genom teorier, 7.5 hp
Bauman, Zygmunt & May, Tim. (2017). Att tänka sociologiskt. (2 rev. uppl.) Göteborg: Bokförlaget Korpen. (224 s.)
Connell, Raewyn. (2007). Southern theory: the global dynamics of knowledge in social science. Cambridge: Polity. (ca 100 s. i urval)
Jacobsson, Katarina. & Wästerfors, David. (2013). Från klarhet till klarhet: lysande texter för sociologisk forskning . 1. uppl. Malmö: Égalité (383 s.)
Mills, C. Wright. (1997 [1959]). Den sociologiska visionen. (2., bearb. Uppl.) Lund: Arkiv. (200 s.)
Aktuella styrdokument för utbildningsväsendet, läromedel för gymnasiet samt ämnesdidaktiska artiklar tillkommer.
Digitalisering, 7.5 hp
Eriksson, Kalle och Anders Hylmö (red.) Tidskriftsföreningen Fronesis (2020). Algoritmer. Malmö:Tidskriftsföreningen Fronesis nr 64–65, (280 s.).
Haider, Jutta & Sundin, Olof. (2016). Algoritmer i samhället. ( Rapport skriven på uppdrag av regeringskansliet). Kansliet för strategi - och samtidsfrågor, Regeringskansliet. Tillgänglig på Internet. (32 s.)
Kennedy, Jenny. (2019). Digital Media, Sharing, and Everyday Life. Routledge. (140 s.)
Khamis, Susie, Ang, Lawrence & Welling, Raymond. (2017). Self-branding,‘micro-celebrity’and the rise of Social Media Influencers. Celebrity studies , 8(2), 191-208.
Rosa, Hartmut. (2014). Acceleration, modernitet och identitet: tre essäer. Göteborg: Daidalos. (154 s.)
Turkle, Sherry. (2017). Tillbaka till samtalet: samtalets kraft i en digital tid. Göteborg: Daidalos. (500 s.)
Aktuella styrdokument för utbildningsväsendet, läromedel för gymnasiet samt ämnesdidaktiska artiklar tillkommer.
Global politik, 7.5 hp
Ahmed, Sara. (2014). The cultural politics of emotion. (Second edition.) Edinburgh: Edinburgh University Press. (256 s.)
Balibar, Étienne & Wallerstein, Immanuel, M. (2002). Ras, nation, klass: mångtydiga identiteter. Göteborg: Daidalos. (298 s.)
Han, Byung-Chul. (2017). Psychopolitics: neoliberalism and new technologies of power. London: Verso Books. (87 s.)
Hochschild, Arlie Russell. ([2016] 2018). Strangers in their own land: anger and mourning on the American right. First paperback edition New York: The New Press (395 s.)
Sassen, Saskia. (2015[1996]). Losing control: sovereignty in an age of globalization. New York: Columbia University Press. (158 s.)
Skeggs, Beverly & Loveday, Vik. (2012). Struggles for value: value practices, injustice, judgment, affect and the idea of class. The British Journal of Sociology, 63(3), 472–490.
Tilly, Charles. (2017). Collective violence, contentious politics, and social change: a Charles Tilly reader. New York: Routledge/Taylor & Francis Group. (407 s.)
Aktuella styrdokument för utbildningsväsendet, läromedel för gymnasiet samt ämnesdidaktiska artiklar tillkommer.
Utbildningssociologi, 10 hp
Ahmed, Sara. (2012). On being included: racism and diversity in institutional life. Durham, N.C.: Duke University Press. (243 s.)
Bourdieu, Pierre., & Passeron, Jean-Claude. (2008). Reproduktionen : bidrag till en teori om utbildningssystemet. Lund : Arkiv (292 s.)
Broady, Donald. (1998). Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg (2., utg.). Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, ILU, Univ. (26 s.)
Lidegran, Ida. (2009). Utbildningskapital: om hur det alstras, fördelas och förmedlas . Diss. Uppsala : Univ., 2009. Uppsala. (371 s.)
Lundberg, Janna. (2020). Samhällskunskap för alienerad elit: observationsstudie av särskilda läroverket. Lund: Lunds universitet. Lund. (280 s.)
Persson, Anders. (2014). Skola och makt: om viljan till kunskap, beroendet av utbildning och tvånget att gå i skola. (3., rev. uppl.) Stockholm: Carlsson. (254 s.)
Persson, Magnus. (2016). Utbildningskontraktets villkor: utbildningsförlopp på en förändrad gymnasielärarutbildning. Diss. Växjö : Linnéuniversitetet, 2016. Lund. (233 s.)
Reay, Diane. (2017). Miseducation: inequality, education and the working classes. Bristol: Policy Press. (236 s.)
Widigson, Mats. (2013). Från miljonprogram till högskoleprogram. Plats, agentskap och villkorad valfrihet. Doktorsavhandling. (330 s.)
Aktuella styrdokument för utbildningsväsendet, läromedel för gymnasiet samt ämnesdidaktiska artiklar tillkommer.
Sociologisk källkritik och projektarbete, 5 hp
Asplund, Johan. (2002). Avhandlingens språkdräkt. Göteborg: Korpen.
Backman, Jarl. (2016). Rapporter och uppsatser. (3., [rev.] uppl.) Lund: Studentlitteratur.
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna. (2015). Akademiskt läsande och skrivande. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.
Borgström, Benedikte. (red.) (2015). Skrivande om skrivande. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.
Aktuella styrdokument för utbildningsväsendet, läromedel för gymnasiet samt ämnesdidaktiska artiklar tillkommer.
Projektarbete, 15 hp
Fördjupning inom valfritt sociologiskt område. Litteratur från kursen väljs i samråd med kursledare utifrån projektets behov.
Malmö universitet ger kursdeltagare som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet
.
Om en deltagare har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta deltagaren genomföra prov på ett alternativt sätt.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Utöver i kursplanen angivna bedömningsformer kommer bedömning i samband med validering och tillgodoräknande att kunna ske med andra bedömningsformer. Det som tillgodoräknas efter validering ingår inte i betygssättningen.
Om en deltagare har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta deltagaren genomföra prov på ett alternativt sätt.