Kursplan med gällandedatum 2026-01-19
Benämning
Att iaktta och bedöma lärarkvalitet i den verksamhetsförlagda utbildningen
Engelsk benämning
Observing and Assessing Teacher Quality in Practical Training
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Kursen ges på svenska med inslag av engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden
Fastställandedatum
2025-02-26
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Examen på grundnivå eller motsvarande
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
.
Innehåll
Kursen riktar sig till universitetslärare som är eller vill vara VFU-lärare men som inte har formell lärarutbildning och/eller praktisk erfarenhet av läraryrket i grund- eller gymnasieskolan.
Syftet med kursen är att kursdeltagaren utvecklar sin förmåga att bedöma lärarstudenters prestationer i de verksamhetsförlagda kurserna. Vidare syftar kursen till att stärka kursdeltagarens förmåga att underbygga och leda konstruktiva trepartssamtal.
Kursen behandlar styrdokument för VFU-kurser. I kursen diskuteras uttryck för lärarskicklighet, och hur detta kan beskrivas, på ett för lärarstudenterna tydligt sätt. Vidare behandlar kursen samtal, dialog och samtalspedagogik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna:
1. utvärdera lärarstudenters undervisning utifrån deras styrkor och utvecklingsområden
2. identifiera lärarstudenters progression i relation till läraruppdraget
3. planera för att genomföra konstruktiva och framåtsyftande trepartssamtal
Arbetsformer
Kursen bygger på föreläsningar, diskussioner och praktiska övningar.
Bedömningsformer
Prov 1: Muntlig presentation (Oral Presentation), 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig hemtentamen (Written Take-Home Exam), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Alvén, Fredrik & Bohlin, Senait (2021). *På väg mot läraryrket: en handbok för den verksamhetsförlagda utbildningen*. Stockholm: Liber. (156 sidor)
Molander, Bengt-Olov & Hamza, Karim (2021). *VFU-handboken: bryggan mellan undervisningens teori och praktik.* Malmö: Gleerups. (175 sidor)
SFS 2010:800. *Skollagen*. Stockholm: Utrikesdepartementet. Tillgänglig via internet.
Øiestad, Guro (2005). *Feedback*. Malmö: Liber. (140 sidor)
Dessutom tillkommer aktuella styrdokument för respektive skolform samt annan litteratur som tillhandahålls av kursledaren. (ca 200 sidor)
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.