Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c.
Inget huvudområde
Kursen ingår i huvudområdet datavetenskap och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap.
Kursen innehåller följande moment:
- problemlösningsstrategier,
- statiska och dynamiska diagram för analys och modellering
- Sanningstabeller som verktyg för att utvärdera booleska uttryck
- strukturerad och objektorienterad programmeringsmetodik
- strukturerad programmering
- objektorienterad programmering
- språkspecifika tillämpningar, t.ex. användning av klassbibliotek
**Kunskap och förståelse
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för vanliga begrepp inom programmering
- visa förståelse för ett algoritmiskt tankesätt
- visa förståelse för strukturerad och objektorienterad programmeringsteknik
- visa förståelse för användningen av analys och modellering i utvecklingsprocessen för att ta fram programvara
**Färdighet och förmåga
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- analysera, strukturera och implementera objektorienterade program i ett programmeringsspråk
- använda strukturerad och objektorienterad programmeringsteknik vid programutveckling
- känna till och till viss del kunna använda befintliga klasser i klassbibliotek
- använda analys och modellering vid framtagning av programvara
- dokumentera programvara
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- välja lämpliga kontrollstrukturer och klasser vid konstruktion av ett objektorienterat program och motivera sina val
- reflektera över alternativa objektorienterade lösningars för- och nackdelar för ett givet problem
Föreläsningar, laborationer och workshops, samt självstudietid.
Krav för godkänt betyg:
Godkända tentamina (5 hp, UV), godkända inlämningsuppgifter (6 hp; UG och UV) samt godkända laborationer och workshops (4 hp, UG).
Krav för väl godkänt betyg:
Väl godkända tentamina och att en majoritet av VG-grundande inlämningsuppgifter ska bedömts som väl godkända samt godkända laborationer och workshops.
- Bennet, Simon, MacRobb, Steve & Farmer, Ray (2010) Object-Oriented Systems Analysis and Design Using UML. McGraw-Hill Higher Education, Maidenhead.
- Deitel, Hervey, Deitel, Paul J. (2019) Java How to Program, Late Objects, Eleventh edition, Pearson Education
Utöver detta tillkommer kompletterande artiklar, webbmaterial och föreläsningsmaterial som tillhandahålles digitalt via kursplatsen.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.