EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Gäller från 2025-09-01

Kursplan, gäller från 2025-09-01

Benämning

Religion och lärande: Religion, ungdomskultur och medier

Engelsk benämning

Religion and Education: Religion, Youth Culture and Media

Kurskod

RL223C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Samhälle, kultur och identitet

Gäller från

2025-09-01

Inrättandedatum

2011-03-11

Fastställandedatum

2016-03-18

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: RL222C Religion och lärande: Modernitet, migration och globalisering (genomgången) eller RL224C Religion och lärande: Religion, modernitet och globalisering (genomgången)Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Innehåll

Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper om ungdomskultur, medier och identitetskonstruktion såväl i mångfaldens Sverige som i övriga världen. Kursen syftar också till att studenterna inom ramen för religionsämnet ska fördjupa sina kunskaper om etik, livsfrågor och livsstil, sexualitet, samlevnad, normer och värden. Studenterna ska fördjupa sina kunskaper om bedömningspraktik och utvärderingar i såväl nationell som internationell kontext. I kursen studerar studenten aktuell forskning om det pluralistiska globaliserade samhällets influenser på individers ställningstaganden i religiösa och värderingsmässiga frågor. Internationella såväl som nationella utvärderingar beaktas i sammanhanget. Fokus ligger både på den enskilda individens livsvärld och elevens livsfrågor. Sex och samlevnad samt hedersrelaterad problematik utgör en central del i kursen. I kursen analyserar studenten också olika mediers framställning av religion och ungdomskultur samt hur detta kan bidra till och utmana religionsundervisningens innehåll. Härigenom kopplas också didaktiska frågor och val till kursens teoretiska innehåll. Studenten fördjupar kunskaper om bedömning genom att granska den egna bedömnings- och dokumentationspraktiken.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten 1. kunna identifiera och analysera hur ungdomars meningssökande tar sig uttryck i och genom olika medier samt kunna relatera detta till etiska förhållningssätt och värdegrundsfrågor. 2. kunna beskriva och presentera olika teorier om ungdomskultur, globalisering och medier. 3. kunna presentera, motivera och teoretiskt förankra didaktiska val i undervisningssammanhang relaterat till kursens innehåll. 4. kunna planera, presentera undervisning om sex- och samlevnad utifrån ett normkritiskt perspektiv. 5. kunna analysera, diskutera och kritiskt kunna förhålla sig till internationella och nationella utvärderingar som behandlar jämställdhet, genus, klass och etnicitet. 6. självständigt kunna utveckla former för bedömning och dokumentation utifrån olika styrdokument, teoretiska perspektiv och egen insamlad empiri.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar och seminarier, workshops, informationssökning, arbete i grupp och självstudier. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärare. För godkänt resultat på kursen krävs aktivt deltagande under kursens alla moment. Samtliga examinationsuppgifter skall vara godkända för att kursen ska anses vara avklarad.

Bedömningsformer

Den första examinationen, som genomförs individuellt eller i par, fokuserar på ungdomskultur, livsfrågor och etik kopplat till medier. (Mål 1, 2 och 3) En andra examination innebär att studenterna i grupp, presenterar en planering för sex- och samlevnadsundervisning. (Mål 3, 4 och 5) I en tredje examination analyserar och reflekterar studenten kring den egna bedömnings-, betygs- och dokumentationspraktiken. (Mål 6 och 7) Samtliga examinationer presenteras såväl muntligt som skriftligt och bedöms utifrån didaktiska val, teoretisk medvetenhet och presentationsförmåga.

Kurslitteratur

Alvstad, Erik (2010). ”Encounters Between Believers and Non-Believers in a Symbolic Universe: Religious Dialogue and Controversy on the Internet.” Nordic Journal of Religion and Society (2010), 23 (1): 71–86. Bjurström, Erling (red.) /2005). Ungdomskultur, stil och smak. Borea Bokförlag. (Urval 230 s) Darj, Frida & Hedvig Nathorst-Böös (2011). HBT & Heder. En intervjustudie om unga HBT-personer som lever i familjer med hedersnormer. Alma Europa & RFSL Ungdom. (191 s). Forsberg, Margareta (2005). Brunetter och blondiner: om ungdom och sexualitet i det mångkulturella Sverige. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet. (307 s) Hattie, John (2012). Synligt lärande för lärare. Natur & Kultur. (Urval 200 s) Hela livet. 50 år med sex- och samlevnadsundervisningen. Myndigheten för skolutveckling. (236 s) [http://www.skolverket.se/publikationer?id=2081]() Hedervärt. Att arbeta med ungdomar om heder. Utgiven av Kvinnoforum 2006. (59 s). Flickor och pojkar i skolan - hur jämställt är det? SOU 2009:64 (Urval 100 s) Larsson, Göran (red.) (2003). Talande tro: ungdomar, religion och identitet. (239 s) Lynch, Gordon (2005). Understanding Theology and Popular Culture. Malden, MA: Blackwell Pub. (236 s. I urval) Tillkommer övrig litteratur om t.ex. sex och samlevnad i olika religioner i samråd med examinator och relaterat till val av examinationsuppgifter. (ca 500 s)

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.