Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Inget huvudområde
GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Kursen är inte huvudområdesklassad och kan i normalfallet ingå i en generell examen.
Kursens syfte är att ge studenten breda kunskaper om Kaukasus – en politiskt turbulent region med stor etnisk mångfald, belägen i ett geopolitiskt känsligt område. Kursen ger studenten en introduktion till Kaukasusregionen med dess etniska grupper och språk, historia, migrationsmönster och aktuella politiska utveckling.
Kursen består av fyra delkurser:
1. Introduktion till Kaukasusregionen (7,5 högskolepoäng)
Delkursen introducerar relevanta ämnen i studiet av Kaukasusregionen, såsom dess geografi, politiska och administrativa indelning, etniska grupper, historia och mer samtida utveckling, däribland de postsovjetiska separatistkonflikterna.
2. Den postsovjetiska utvecklingen i Kaukasien (7,5 högskolepoäng)
Delkursen fokusar på den politiska, ekonomiska och sociala utvecklingen i Kaukasusregionen under den postsovjetiska perioden. Detta innefattar även diskussioner av regionens internationella och inomstatliga konflikter, liksom även geopolitiska perspektiv och intressen.
3. Kaukasiens historia (7,5 högskolepoäng)
Delkursen utforskar Kaukasus äldre historia, regionens införlivande i Ryska imperiet, sovjetiska historiska narrativ, och studerar hur regionala aktörer förstår sin historia.
4. Migration i Kaukasien (7,5 högskolepoäng)
Delkursen fokuserar på hur områdets utbredda migration har format och omformat regionens demografi. Både orsaker till och konsekvenser av regionala migrationsmönster avhandlas.
Introduktion till Kaukasusregionen
Efter avslutad delkurs skall studenten:
1. visa grundläggande kunskap om Kaukasusregionen, inklusive dess geografi, etniska sammansättning, viktigaste språk, religioner, demografi, politiska system, ekonomi, administrativa indelning;
2. kunna diskutera och reflektera över erhållna kunskaper om Kaukasusregionens geografiska, politiska, socio-ekonomiska och kulturella kännetecken;
3. behärska akademiskt språk och formalia, inklusive att korrekt och konsekvent återge referenser eller annat källmaterial.
Den postsovjetiska utvecklingen i Kaukasien
Efter avslutad delkurs skall studenten:
1. visa kunskap om och förståelse av den centrala politiska, sociala och ekonomiska utvecklingen i Kaukasus under den postsovjetiska perioden;
2. känna igen och kritiskt reflektera över aktuell akademisk debatt med avseende på den postsovjetiska situationen i Kaukasien;
3. behärska akademiskt språk och formalia, inklusive att korrekt och konsekvent återge referenser eller annat källmaterial.
Kaukasiens historia
Efter avslutad delkurs skall studenten:
1. visa kunskap om betydelsefulla historiska händelser i Kaukasiens äldre och moderna historia och känna igen valda tolkningar av dessa;
2. kunna lokalisera relevanta källor, utöva källkritik och referera till källor på ett korrekt och enhetligt sätt;
3. behärska akademiskt språk och formalia, inklusive att korrekt och konsekvent återge referenser eller annat källmaterial.
Migration i Kaukasien
Efter avslutad delkurs skall studenten:
1. visa kunskap om folkförflyttningar inom Kaukasusområdet och förståelse för hur olika typer av migration har förändrat regionens demografi;
2. känna igen och kritiskt reflektera kring orsaker till och konsekvenser av folkförflyttningar i Kaukasien;
3. behärska akademiskt språk och formalia, inklusive att korrekt och konsekvent återge referenser eller annat källmaterial
Kursen ges på heltid som en flexibel distanskurs. Läraktiviteterna inkluderar: nätburna föreläsningar, obligatoriska test och inlämningsuppgifter, interaktiva övningar, diskussioner i onlinefora samt webbseminarier. En stor del av studenternas arbete består av egen inläsning och självstudier.
Introduktion till Kaukasusregionen
Studenternas prestationer på delkursen bedöms genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
- Lärandemål 1-3 bedöms genom en portfölj obligatoriska inlämningsuppgifter (2,5 högskolepoäng)
- Lärandemål 1-3 bedöms genom en individuell hemtentamen (5 högskolepoäng)
Den postsovjetiska utvecklingen i Kaukasien
Studenternas prestationer på delkursen bedöms genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
- Lärandemål 1-3 bedöms genom en portfölj obligatoriska inlämningsuppgifter (2,5 högskolepoäng)
- Lärandemål 1-3 bedöms genom en individuell hemtentamen (5 högskolepoäng)
Kaukasiens historia
Studenternas prestationer på delkursen bedöms genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
- Lärandemål 1-3 bedöms genom en portfölj obligatoriska inlämningsuppgifter (2,5 högskolepoäng)
- Lärandemål 1-3 bedöms genom en individuell hemtentamen (5 högskolepoäng)
Migration i Kaukasien
Studenternas prestationer på delkursen bedöms genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
- Lärandemål 1-3 bedöms genom en portfölj obligatoriska inlämningsuppgifter (2,5 högskolepoäng)
- Lärandemål 1-3 bedöms genom en individuell hemtentamen (5 högskolepoäng)
Betygsskala
Portföljerna betygssätts med Godkänd (G) eller Underkänd (U).
Hemtentamina betygsätts med Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U).
Helkursbetyget beräknas utifrån en sammanvägning av betygen i de enskilda delkurserna.
The course literature will be made available to students online through the university library and the course website.
Introduction to the Caucasus Region
Coene, F. The Caucasus: an introduction. Routledge, 2009
The module includes additional online resources and articles of approximately 150 pages.
Post-Soviet developments in the Caucasus
Dudwick, Nora, Elizabeth Gomart, and Alexandre Marc. 2003. When Things Fall Apart: Qualitative Studies of Poverty in the Former Soviet Union. Washington DC: The World Bank. [Selected chapters]
Hunter, Shireen T. 2017. The New Geopolitics of the South Caucasus: Prospects for Regional Cooperation and Conflict Resolution. Lanham: Lexington Books
King, Charles. 2008. The Ghost of Freedom: A History of the Caucasus. Oxford: Oxford University Press.
Malek, M. 2006. “The South Caucasus at the Crossroads: Ethno-territorial Conflicts, Russian Interests, and the Access to Energy Resources”. In: G. Hauser & F. Kernic (eds.) European security in transition. Aldershot, England; Burlington, VT: Ashgate, 2006, p.145-160.
Philip G. Roeder. 1998. “Liberalization and Ethnic Entrepreneurs in the Soviet Successor States” In: Beverly Crawford and Ronnie D. Lipschutz. (eds.) The Myth of “Ethnic Conflict”: Politics, Economics, and “Cultural” Violence. University of California at Berkeley. Pp. 78-107.
Additional online resources and articles will be added when relevant.
History of the Caucasus
Banerji, Arap. 2006. Notes on the Histories of History in the Soviet Union in Economic and Political Weekly 41 (9): 826-833.
Caucasus Analytical Digest. 2009. Writing National Histories: Coming to Terms with the Past.
Dudwick, Nora. 1990. The case of the Caucasian Albanians: Ethnohistory and ethnic politics in Cahiers du monde russe et sovie´tique 31 (2-3): 377-383.
Gammer, Moshe and Vera Kaplan. 2013. Post-Soviet Narratives of the Conquest of the Caucasus in Jahrbücher für Geschichte Osteuropas 61 (1): 26-46.
Garagozov, Rauf. 2012. Azerbaijani history and nationalism in the Soviet and post-Soviet periods: challenges and dilemmas in Dynamics of Asymmetric Conflicts 5 (2): 136-142.
King, Charles. 2008. The Ghost of Freedom: A History of the Caucasus. Oxford: Oxford University Press.
Kolstø, Pål & Aleksander Rusetskii. 2012. Power Differentials and Identity Formation: Images of Self and Other on the Russian-Georgian Boundary in National Identities 14 (2): 139-155.
Rouvinski, Vladimir. 2007. "History Speaks Our Language!" A Comparative Study of Historical Narratives in Soviet and Post-Soviet School Textbooks in the Caucasus in Internationale Schulbuchforschung 29 (3): 235-257.
Suny, Ronald. 2009. Truth in Telling: Reconciling Realities in the Genocide of the Ottoman Armenians in The American Historical Review 114 (4): 930-946.
Additional online resources and articles will be added when relevant.
Migration in the Caucasus
Dermendzhieva, Zvezda. 2011. Emigration from the South Caucasus: who goes abroad and what are the economic implications? in Post-Communist Economies 23 (3): 377-398.
Holland, Edward. 2016. Economic Development and Subsidies in the North Caucasus in Problems of Post-Communism 63 (1): 50-61.
Judah, Ben. 2013. Russia’s Migration Crisis in Survival 55 (6): 123-131.
Kreiten, Irma. 2009. A colonial experiment in cleansing: the Russian conquest of Western Caucasus, 1856-65 in Journal of Genocide Research 11 (2/3): 213-241.
Lewis, Robert & Richard Rowland. 1977. East is West and West is East: Population Redistribution in the USSR and Its Impact on Society in The International Migration Review 11 (1): 3-29.
Martin, Terry. 1998. The Origins of Soviet Ethnic Cleansing in Journal of Modern History 70 (4): 813-861.
Polian, Pavel. 2004. Against Their Will: The History and Geography of Forced Migrations in the USSR. Budapest: Central European University Press.
Sammut, Dennis. 2001. Population Displacement in the Caucasus: An Overview in Central Asian Survey 20 (1): 55-62.
Additional online resources and articles will be added when relevant.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.