Kursplan, gäller från 2026-08-31
Benämning
Praktisk film II
Engelsk benämning
Filmmaking II
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Kursen ges på engelska
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2024-02-05
Fastställandedatum
2024-02-08
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande kunskaper i filmskapande och filmteori på en nivå motsvarande 20 hp avklarade inom film, rörlig bild eller liknande.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs. Kursen kan normalt ingå i en examen på grundnivå.
Innehåll
Syftet med kursen är att erbjuda fördjupad utbildning och studier i filmskapande med digital video.
Kursen är indelad i tre moduler:
- Filmteori (5 högskolepoäng)
- Produktion av experimentell film (10 hp)
- Produktion av kortfilm (15 hp)
Kursen ger möjlighet till fördjupning av tidigare studier av film med fokus på filmiskt berättande. Under kursen kommer studenterna att utveckla kompetens inom filmskapande genom praktiska produktionsövningar och experiment med digital video. I modul 3 produceras en kort dokumentär- eller fiktionsfilm.
Teori och praktik integreras i praktiska övningar och filmprojekt. Det sker en problematisering och analys av genrespecifika egenskaper genom teorier från det tvärvetenskapliga, filmvetenskapliga fältet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- använda teori för analys av filmproduktioner (1)
- visa fördjupad kunskap om narrativa strukturer och komponenter i film och hur de används i en produktion (2)
- demonstrera utvecklade färdigheter i filmproduktion med digital teknik (3)
- problematisera genrekonventioner genom experimentella filmproduktioner (4)
- demonstrera en utvecklad förmåga att producera en kortfilm från idé till färdig produkt (5)
- utvärdera filmarbete som process och
problematisera de etiska och sociala konsekvenserna av den egna filmproduktionen (6)
Arbetsformer
Kursen är både praktisk och teoretisk. Huvuddelen av arbetet utförs genom filmproduktion i grupper och individuella uppgifter under handledning.
Modul 1 löper parallellt genom hela kursen och består av föreläsningar, filmvisningar och gruppdiskussioner.
I modul 2 utvecklas kompetens i praktiskt arbete med filmproduktion genom experiment i specifika övningar och uppgifter.
I modul 3 genomförs en fiktiv eller dokumentär produktion där teorin integreras genom en fördjupad undersökning av genrekoncept och olika berättartekniker. Studenterna rapporterar sina reflektioner och teoretiska analyser i en skriftlig uppsats.
Vikt läggs vid den kollektiva processen, där studenternas erfarenheter och aktiva engagemang skapar en plattform för lärande.
Bedömningsformer
I modul 1 bedöms lärandemål 1 genom en individuell essä.
I modul 2 bedöms lärandemål 2, 3 och 4 genom en portfölj av produktionsuppgifter och aktivt deltagande i examinationseminarier.
I modul 3 bedöms lärandemål 5, 6 och 7 genom en produktionsuppgift tillsammans med skriftlig kritisk reflektion och aktivt deltagande i examinationseminariet.
Tre examinationstillfällen erbjuds under den termin kursen ges eller i nära anslutning till den aktuella terminen. Studenter som inte har avslutat kursen har möjlighet att delta i examinationer när kursen ges igen. I dessa fall gäller litteratur och examinationsuppgifter som är giltiga för kursen under det tillfälle när examinationen genomförs.
Särskilda omständigheter gäller för kurser med produktionsuppgifter eller redovisning av grupparbeten, eftersom bedömningen är beroende av att studenten deltar i specifika projekt under givna tidsperioder. Den specifika uppgiften kan komma att anpassas vid omexamination eftersom den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.
Kurslitteratur
Bordwell, D., Thompson, K. and Smith, J. (2017). Film art: an introduction. Eleventh edition. New York: McGraw-Hill Education.
Ehrlich, N. (n.d.). Animating Truth. Documentary and Visual Culture in the 21st Century. Edinburgh: Edinburgh University Press
Etherington-Wright, C., & Doughty, R. (2011). Understanding Film Theory?: Theoretical and Critical Perspectives. Basingstoke: Palgrave Macmillan
Alter, N. M. & Corrigan. T. (2017). Essays on the Essay Film. New York: Columbia University Press.
Sturken, M., & Cartwright, L. (2018). Practices of looking?: an introduction to visual culture. Third edition. New York: Oxford University Press.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.