UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Gäller från 2025-09-01

Kursplan, gäller från 2025-09-01

Benämning

Procedurell generering av spelinnehåll

Engelsk benämning

Procedural Content Generation

Kurskod

DA273A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Inrättandedatum

2022-03-23

Fastställandedatum

2022-03-23

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

1. Engelska 6 från svensk gymnasieskola. 2. Minst 60 hp i huvudområdet datavetenskap varav minst 15 hp i programmering. 3. Antingen en genomförd kurs om minst 7,5 hp i datastrukturer och algoritmer *eller* en genomförd kurs om minst 7,5 hp i artificiell intelligens.

Huvudområde

CTDVA / Datavetenskap

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet datavetenskap på nivå 61-90 hp och ges som fristående och valbar kurs.

Innehåll

Kursen innehåller följande moment: - Introduktion till Procedural Content Generation (PCG) och dess roll - Sökbaserad PCG - Utvärdering av spelinnehåll - Spelardriven PCG - L-system; vegetation - Fraktaler; terräng och landskap - Banstrukturer - Interaktiv narrativitet och designverktyg

Lärandemål

**Kunskap och förståelse** För godkänd kurs ska studenten: - ha god kännedom om vanligt förekommande PCG algoritmer - redogöra för olika typer av spelinnehåll och exemplifiera traditionella PCG algoritmer för att generera specifika typer av spelinnehåll **Färdighet och förmåga** För godkänd kurs ska studenten kunna: - analysera kravbilden för PCG för ett spel eller en tänkt målgrupp - analysera förmågan hos PCG algoritmer för att tillgodose kravbilden för PCG för ett spel eller en tänkt målgrupp - tillämpa en uppsättning algoritmer för PCG - implementera utvalda PCG algoritmer - utvärdera en PCG algoritms generativa uttrycksrymd (”expressive range”) - jämföra olika algoritmers generativa uttrycksrymder med varandra **Värderingsförmåga och förhållningssätt** För godkänd kurs ska studenten kunna: - reflektera över PCG:s roll inom speldesign och spelinnehåll - värdera kvalitativa aspekter hos det genererade innehållet - värdera olika metoder inom PCG i förhållande till givet spelinnehåll och speldesign

Arbetsformer

Föreläsningar, laborationer samt självstudier.

Bedömningsformer

Kursen examineras med hjälp av tentamen 3 hp (UV) och inlämningsuppgifter 4,5 hp (UV). För Godkänd krävs att samtliga ingående moment genomförts och minst fått betyget Godkänd. För Väl godkänd: Kraven för Godkänd samt att VG-givande moment har bedömts som Väl godkända.

Kurslitteratur

- Shaker, Togelius, and Nelson (2015).* Procedural Content Generation in Games: A Textbook and an Overview of Current Research*, PCG Book.com (tillgänglig som PDF) - Aktuell forskningslitteratur (10-tal papers) och Internetkällor (ref.)

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.