Grundnivå
Grundläggande behörighet
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i programmet Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering.
Syftet med kursen är att introducera studenterna till transporternas roll och för olika former av mobilitet i samhällsplaneringen. Studenterna introduceras till transportplanering från överstatlig till nationell, regional och lokal nivå. Kursen belyser politiska processer, styrning och genomförande utifrån kritiska perspektiv på urban transportplanering och dess relation till urban mobilitet och hållbarhet.
Kursen innehåller
- Den historiska utvecklingen av transportsystemet och dess roll i samhällsutvecklingen med betoning på urbanisering och stadsplanering
- Planeringsprocesser från överstatlig till nationell-, regional-, och kommunal planering för urban transporter
- Transportbegreppet i förhållande till mobilitetsbegreppet
- Transportperspektiv i förhållande till urban mobilitet och hållbarhet
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. förstå transporters roll i samhällsutveckling, dess samhällsnytta och hur dessa beskrivs och analyseras
2. förstå styrning av transportplaneringen på överstatlig, nationell, regional och kommunal nivå och dess relation till de transportpolitiska målen
3. förstå skillnaden mellan transportplanering och planering för hållbar mobilitet
Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
4. beskriva och analysera transportsystemets roll i samhällsutvecklingen på nationell, regional och lokal nivå
5. identifiera centrala aktörer och planeringsåtgärder i planeringsprocessen på nationell, regional och kommunal nivå
6. kunna identifiera och undersöka transportrelaterade frågor i relation till mobilitetsfrågor
7. reflektera kritiskt över ett transportplaneringsproblem
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter kursens slut ska studenterna kunna
8. självständigt diskutera transportsystemets roll för samhällsutveckling genom användning av relevant litteratur
9. med hjälp av relevant litteratur bedöma transportplaneringsstrategier och mobilitetsplaner ur hållbarhetsperspektiv
Kursen omfattar föreläsningar, obligatoriska seminarier, grupparbete, individuellt arbete och studiebesök.
Examinationen består av:
- Obligatoriska seminarium (3hp) (UG) (lärandemål 1-5) muntlig framställning.
- Grupparbete (3hp) (UA) (lärandemål 1-9) inkl. skriftlig självvärdering av egen insats för individuell bedömning.
- Individuell essä (4hp) (UA) (lärandemål 6-9) skriftlig framställning.
Information om hur helkursbetyg bestäms går att finna i kursdokumentation som tillhandahålles vid kursstart.
- Flyvbjerg, B. (senaste upplagan). Rationality and Power, Democracy in Practice. The University of Chicago, Chicago.
- Schiller, P. & Kenworthy, J. (senaste upplagan). An Introduction to Sustainable Transportation Policy, Planning, and Implementation. Routledge, London.
- Standley, J. & Hensher, D. A. (senaste upplagan). A research Agenda for Transport Policy. Elgar Research Agenda, Cheltenham Glos.
Artiklar tillkommer som tillhandahålles elektroniskt
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.