Kursplan, gäller från 2025-09-01
Benämning
Introduktion till programmering
Engelsk benämning
Introduction to Programming
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Kursen ges på svenska och engelska
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Inrättandedatum
2023-12-05
Fastställandedatum
2023-12-12
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Huvudområden
CTDIO / Data- och informationsvetenskap, CTDVA / Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdena datavetenskap och data- och informationsvetenskap och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap och i data- och informationsvetenskap.
Innehåll
Kursen fokuserar på praktiska programmeringsfärdigheter, förankrade i relevant teori. Utgångspunkten är studentens arbete med specifika problem. Kursen behandlar:
- Problemlösningsstrategier
- användning av språkkonstruktioner från strukturerad programmering
- implementering och utvärdering av egna program
Lärandemål
**Kunskap och förståelse**
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1\. redogöra för grundläggande begrepp inom strukturerad programmering
2\. förklara utformande av program med utgångspunkt från formell logik och algoritmiskt tankesätt
**Färdighet och förmåga**
För godkänd kurs ska studenten kunna:
3\. strukturera och implementera enklare program i ett programmeringsspråk
4\. självständigt från en problembeskrivning kunna analysera problem och konstruera ett fungerande program
5\. motivera sin programkod med avseende på lämpliga kontrollstrukturer, läsbarhet samt konventioner i aktuellt programmeringsspråk
6\. använda tredjeparts- och standardbibliotek vid programmering
7\. övergripande diskutera skillnader och likheter mellan strukturerad och objektorienterad programmering
**Värderingsförmåga och förhållningssätt**
För godkänd kurs ska studenten kunna:
8\. kritiskt resonera kring alternativa lösningar för ett givet programmeringsproblem
Arbetsformer
Kursens arbetsformer inkluderar:
- Föreläsningar: Introducerar för ämnet teori, grundläggande begrepp och koncept, algoritmiskt tänkande, samt programkonstruktion.
- Laborationer och övningar: Studenterna praktiserar programutveckling genom att analysera problem och utifrån detta konstruera och implementera program.
- Självstudier: Studenterna arbetar självständigt med kurslitteratur och övningar, både teoretiskt och praktiskt.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom en serie av inlämningsuppgifter, uppdelade i tre grupperingar:
- Inlämningsuppgifter - Del 1 (1.5 hp, UG) - Lärandemål: 1 - 6
- Inlämningsuppgifter - Del 2 (3 hp, UG) Lärandemål: 1- 6
- Inlämningsuppgifter - Del 3 (3 hp, UV) Lärandemål: 1 - 8
Inlämningsuppgifterna kan bl.a. innehålla programkod, skriftliga rapporter och muntliga presentationer. Betygsbedömning görs enligt kriterier som bifogas med varje uppgift.
Kurslitteratur
- Skansholm, Jan (2024). *Python från början*. Lund: Studentlitteratur AB
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.