Grundnivå
- Minst 60hp i datavetenskap varav minst 15hp inom programmering.
- Motsvarande Engelska 6 från svensk gymnasieskola.
Inget huvudområde
Kursen ges som fristående kurs.
Kursen omfattar följande moment:
- problemmodellering: grafmodeller, geometriska modeller, problemkomplexitet
- programmeringsmetodiker: matroider, söndra och härska, dynamisk programmering, inkrementella metoder, plansvepning
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten:
- visa förståelse för etablerade programmeringsmetodiker, strategier och tekniker.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten:
- kunna välja och motivera lämplig programmeringsmetodiker för en given problemställning samt implementera den i valt programspråk.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten
- givet en problemställning kunna resonera kring validiteten av olika implementationsmetodiker utifrån olika aspekter såsom: exekveringshastighet, hur lätt lösningen är att implementera, generalitet, m.m.
Föreläsningar, projektarbete, utveckling och självstudier.
Godkända redovisningsuppgifter totalt 5 hp (UG) och godkänd tentamen 2.5 hp (UA).
Slutbetyget baseras på tentamensresultatet.
- Dasgupta, S., Papadimitriou, C.H. and Vazirani, U.V. Algorithms. McGraw-Hill, 2007.
- Skiena, S.S. and Revilla, M.A., Programming Challenges. Springer, 2003.
Referenslitteratur:
- Bentley, J., Programming Pearls (2nd Edition). Addison Wesley, 2000.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.