Kursplan våren 2026
Kursplan våren 2026
Benämning
Modeller och verklighet för datateknik
Engelsk benämning
Models and Reality for Computer Engineering
Kurskod
FY126A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
TH / Underkänt (U), Tre (3), Fyra (4) eller Fem (5)
Undervisningsspråk
Svenska och engelska.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Inrättandedatum
2023-06-20
Fastställandedatum
2023-06-20
Gäller från
2025-01-20
Behörighetskrav
DA339A Objektorienterad programmering
Utöver de formella förkunskapskraven förutsätts det att studenten har kunskaper inhämtade från kursen MA209A Analys A och linjär algebra
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Datateknik.
Syfte
En ingenjör arbetar i stor utsträckning med modeller av sin omvärld. Det handlar om att definiera problemställningar och att bryta ned dem till mindre, greppbara delar. Syftet med kursen är att studenten skall utveckla kunskaper i grundläggande naturvetenskap genom att tänka kritiskt kring olika modeller inom naturvetenskap och teknik och deras relation till den verklighet där de används, samt att tillgodogöra sig grundläggande färdigheter i att använda matematik och naturvetenskap i projekttillämpningar. Vidare syftar kursen till att bygga på resonemang och förståelse. Slutligen syftar kursen till att också inspirera till fortsatta studier inom naturvetenskap och teknik.
Innehåll
Syftet med kursen är att studenten utvecklar kunskap i grundläggande naturvetenskap genom att tänka kritiskt kring olika modeller inom naturvetenskap och teknik och deras relation till den verklighet där de används. Studenterna arbetar i grupp med givna arbetsuppgifter och dokumenterar sitt arbete i rapporter och i muntliga presentationer.
Följande innehåll behandlas i kursen:
• mekanik
• ellära
• strålning och energi
• modellering och beräkningar med programvara
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för grundläggande begrepp inom de områden som beskrivs under innehåll
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
2. använda enkla fysikaliska och matematiska modeller för att lösa givna problemställningar
3. göra fysikaliska eller matematiska beräkningar med stöd av programvara
4. muntligt och skriftligt presentera och diskutera givna problemställningar och deras lösningar i dialog inom och mellan grupper
5. arbeta i grupp utifrån en framtagen projektplan
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
6. validera de använda modellerna och bedöma rimligheten i gjorda beräkningar
Arbetsformer
Föreläsningar, laborationer, frågetimmar, grupparbete och självstudier.
Bedömningsformer
Studenternas prestationer bedöms genom ett antal arbetsuppgifter (4,5 hp, UG, lärandemål 1-6) och genom en skriftlig tentamen (3 hp, TH, lärandemål 1-3, 6).
Krav för godkänd: Godkända arbetsuppgifter och godkänd tentamen.
Betygsbedömning: Slutbetyget baseras på betyget på skriftlig tentamen.
Kurslitteratur
Walker, J.S: Pearson Education Inc., Physics - Pearson International Edition, 2010 (Fourth edition)
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.