Kursplan våren 2023
Kursplan våren 2023
Benämning
Fysik för digitala spel
Engelsk benämning
Physics for Digital Games
Kurskod
FY121A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Inrättandedatum
2014-02-05
Fastställandedatum
2022-11-03
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C
Godkänd på kursen MA127A.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår inte i något huvudområde. Kursen ingår i utbildningsprogrammet Spelutveckling.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap och förståelse för principerna inom fysikområdet mekanik, kunna använda detta inom programmering av spelmoment samt utveckla förståelse för vilka tillägg som behövs för korrekt spelfysik.
Innehåll
Kursen innehåller följande moment:
Krafter:
- grundläggande krafter: tyngdkraft, normalkraft, friktion
- övrigt: lyftkraft från fluid, motståndskrafter från t ex luft, sammansättning till centripetalkraft
Rörelse:
- grundläggande: hastighet, acceleration, potentiell energi och translationskinetisk energi
- övrigt: vinkelhastighet, vinkelacceleration, rotationskinetisk energi
Kraft och rörelse:
- grundläggande: Newtons lagar, parabelrörelse, rörelsemängd, impuls, endimensionell stöt (och explosion)
- övrigt: samtidig translation och rotation, kraftmoment, motstånd/dämpning, centralrörelse, komplicerad rotation: rörelsemängdsmoment, tröghetsmoment
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten:
- kunna redogöra för grundläggande fysikaliska begrepp och händelser inom kraft och rörelse
- kunna kortfattat redogöra för övriga fysikaliska begrepp och händelser inom kraft och rörelse
- visa förståelse för vilka fysikaliska (och matematiska) metoder som behöver användas för att lösa en given problemställning inom spelutveckling
- kunna utförligt redogöra för fysiken för en kropps rörelse i en spelsituation i termer av kraft, rörelsemängd, hastighet, acceleration och potentiell energi och translationskinetisk energi
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten:
- visa förmåga att förstå programkod och själv programmera fysiken för en kropps rörelse i en spelsituation
- kunna ställa upp och beräkna resultat från en fysiksituation med translation och endimensionell stöt (inklusive explosion)
- kunna redogöra för fysiken för en kropps rörelse i situationer med rotation, luftmotstånd/dämpning eller centralrörelse
- kunna utföra beräkningar för grundläggande fysikaliska begrepp och händelser inom kraft och rörelse
- kunna tillämpa de fysikaliska metoderna i form av programkod för enklare spelelement
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten:
- kunna förhålla sig kritiskt till hur fysik modeleras i programkod
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling
Arbetsformer
Lektioner, redovisningar samt självstudier.
Bedömningsformer
För godkänt krävs att tentamen (4,5 hp) och programmeringsuppgifterna (3 hp) är godkända.
För Väl godkänd krävs antingen betyget 5 på tentamen och minst G på programmeringsuppgifterna eller minst betyget 4 på tentamen och VG på programmeringsuppgifterna.
Kurslitteratur
- Egenproducerat material
Referenslitteratur:
- Bourge M David & Bywalec, Bryan. (2013) Physics for Game Developers, 2nd Edition (eller valfri upplaga)
- Valfri svensk gymnasiebok (för svenska begrepp)
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).