EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2020

Kursplan våren 2020

Benämning

Fysik för digitala spel

Engelsk benämning

Physics for Digital Games

Kurskod

FY121A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2015-01-19

Fastställandedatum

2014-02-05

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 3b / 3c. Eller: Engelska B, Matematik C.
Godkänd på kursen MA127A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 4/A4.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår inte i något huvudområde. Kursen ingår i utbildningsprogrammet Spelutveckling.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap och förståelse för principerna inom fysikområdet mekanik, kunna använda detta inom programmering av spelmoment samt utveckla förståelse för vilka tillägg som behövs för korrekt spelfysik.

Innehåll

Kursen innehåller följande moment:
Krafter:
  • grundläggande krafter: tyngdkraft, normalkraft, friktion
  • övrigt: lyftkraft från fluid, motståndskrafter från t ex luft, sammansättning till centripetalkraft
Rörelse:
  • grundläggande: hastighet, acceleration, potentiell energi och translationskinetisk energi
  • övrigt: vinkelhastighet, vinkelacceleration, rotationskinetisk energi
Kraft och rörelse:
  • grundläggande: Newtons lagar, parabelrörelse, rörelsemängd, impuls, endimensionell stöt (och explosion)
  • övrigt: samtidig translation och rotation, kraftmoment, motstånd/dämpning, centralrörelse, komplicerad rotation: rörelsemängdsmoment, tröghetsmoment

Lärandemål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten:
  • kunna redogöra för grundläggande fysikaliska begrepp och händelser inom kraft och rörelse
  • kunna kortfattat redogöra för övriga fysikaliska begrepp och händelser inom kraft och rörelse
  • visa förståelse för vilka fysikaliska (och matematiska) metoder som behöver användas för att lösa en given problemställning inom spelutveckling
  • kunna utförligt redogöra för fysiken för en kropps rörelse i en spelsituation i termer av kraft, rörelsemängd, hastighet, acceleration och potentiell energi och translationskinetisk energi
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten:
  • visa förmåga att förstå programkod och själv programmera fysiken för en kropps rörelse i en spelsituation
  • kunna ställa upp och beräkna resultat från en fysiksituation med translation och endimensionell stöt (inklusive explosion)
  • kunna redogöra för fysiken för en kropps rörelse i situationer med rotation, luftmotstånd/dämpning eller centralrörelse
  • kunna utföra beräkningar för grundläggande fysikaliska begrepp och händelser inom kraft och rörelse
  • kunna tillämpa de fysikaliska metoderna i form av programkod för enklare spelelement
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten:
  • kunna förhålla sig kritiskt till hur fysik modeleras i programkod
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling

Arbetsformer

Lektioner ca 60 timmar, redovisningar ca 5 timmar, samt självstudier ca 135 timmar.

Bedömningsformer

För godkänt krävs att tentamen (4,5 hp) och programmeringsuppgifterna (3 hp) är godkända.
För Väl godkänd krävs antingen betyget 5 på tentamen och minst G på programmeringsuppgifterna eller minst betyget 4 på tentamen och VG på programmeringsuppgifterna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Egenproducerat material
Referenslitteratur:
  • Cutnell, John D. & Johnson, Kenneth W. (2012) Introduction to Physics, John Wiley & Sons, New York (även äldre upplagor går bra)
  • Valfri svensk gymnasiebok (för svenska begrepp)

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).