Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Fritidspedagogik: Forskning, didaktik och systematiskt kvalitetsarbete i fritidshem
Engelsk benämning
Recreation and Education: Research, Didactics and Systematic Quality Work in Leisure-time Centres
Kurskod
FP215B
Omfattning
6 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-05-09
Gäller från
2019-05-09
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FP213B Fritidspedagogik: Lek och lärande i olika miljöer (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin kunskap om systematiskt kvalitetsarbete, fritidspedagogisk forskning och didaktisk teori med relevans för fritidshem. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla kännedom om fritidshemsverksamhet internationellt.
Innehåll
Kursen behandlar det fritidspedagogiska forskningsfältet, såväl nationellt som internationellt. Forskningsfältet studeras i relation till såväl didaktisk teori, som till utvecklings- och kvalitetsarbete med relevans för fritidshemmens verksamhet. Kursinnehållet bearbetas genom diskussion och presentation av forskningsöversikter, redogörelse för didaktiska teorier, granskning av Skolinspektionens rapporter samt genom gruppbaserade presentationer av hur pedagogisk eftermiddagsverksamhet för skolbarn organiseras i olika nationella kontexter.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för det fritidspedagogiska forskningsfältet nationellt samt kunna ge internationella exempel på forskning med relevans för fritidshem,
- redogöra för fritidshemsverksamhet med en internationell jämförelse,
- definiera och diskutera centrala begrepp i didaktisk teori i relation till fritidshemmets verksamhet,
- utforma och kritiskt reflektera kring en plan för systematiskt kvalitetsarbete på fritidshem
Arbetsformer
Kursens innehåll behandlas genom föreläsningar, seminarier, digitala resurser, litteraturstudier samt studentledda aktiviteter.
Bedömningsformer
Prov 1: Tre muntliga presentationer (Three Oral Presentations), 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 3.
Prov 2: Skriftlig examination (Written Exam), 2,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda prov.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Falkner, Carin & Ludvigsson, Ann (2016). Fritidshem och fritidspedagogik – en forskningsöversikt. Lund: Kommunförbundet Skåne (tillgänglig via internet) (65 s.)
Hvidtfeldt Stanek, Anja, Nørtoft Thomsen, Ulla, Rigbolt, Kirsten, Mørk, Brian, Thulesen, Mie, Klostergaard Andersen, Thomas, Mikaelsen, Lars Christian & Bjerg, Claus (2015). Oversigt over forsknings- og udviklingsbaseret viden inden for pædagoguddannelsens specialisering Skole og fritidspædagogik – det nationale modul ”Professionsviden og forskning i relation til skole- og fritidspædagogik” (tillgänglig via internet) (eget urval om ca 25 s.)
Persson, Sven (2017). Forskningslitteracitet – en introduktion till att förstå, värdera och använda vetenskaplig kunskap. Malmö: Författarna, Sveriges Kommuner och Landsting, Kommunförbundet Skåne (tillgänglig via internet) (35 s.)
Pihlgren, Ann S. (red.) (2017). Fritidshemmets didaktik. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur (253 s.)
Kvalitet i fritidshem (2010).Stockholm: Skolinspektionen (tillgänglig via internet) (35 s.)
Undervisning i fritidshemmet inom områdena språk och kommunikation samt natur och samhälle (2018). Stockholm: Skolinspektionen (tillgänglig via internet) (36 s.)
Kvalitetsarbete i praktiken (2015). Stockholm: Skolverket (tillgänglig via internet) (22 s.)
Därutöver tillkommer forskningsartiklar vid kursstart.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).