EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2014

Kursplan hösten 2014

Benämning

Fritidspedagogik: Fritidens frågor

Engelsk benämning

Recreation and Education: Questions of Leisure

Kurskod

FP214B

Omfattning

6 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Gäller från

2014-11-10

Fastställandedatum

2014-10-01

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FP213B Fritidspedagogik: Lek och lärande i olika miljöer (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna skall utveckla förmågan att kritiskt kunna granska forskning med anknytning till fritidshem samt kunna identifiera och problematisera frågor kopplade till den pedagogiska yrkesverksamheten och barns intressen. Vidare skall studenterna fördjupa sina insikter om hur forskning kan användas för verksamhetsutveckling.

Innehåll

Kursen behandlar forskning och utveckling med relevans för fritids(hems)pedagogik. Relationer mellan teori, forskning och utveckling av yrkespraktik tydliggörs. Kursen fokuserar avgränsning och inventering av ett forskningsfält kopplat till forsknings-, utvärderings-, kvalitets- och/eller utvecklingsarbete med relevans för fritidshemmens verksamhet. Studenterna skriver en projektskiss som kan utgöra en grund att bygga vidare på i studenternas självständiga arbete.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • använda informationssökning och relevanta databaser för att avgränsa, inventera och sammanställa ett forskningsfält med relevans för den fritids(hems)pedagogiska professionen samt kunna göra internationella utblickar
  • diskutera aktuell forskning, kvalitets- och utvärderingsarbete och centrala kunskapsområden inom det fritids(hems)pedagogiska området
  • identifiera, formulera och problematisera forskningsfrågor med didaktisk relevans för det fritids(hems)pedagogiska forskningsfältet
  • utforma en projektskiss utifrån vald forskningsfråga samt kritiskt och konstruktivt kunna granska medstudenters projektskisser

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

Bedömningsformer

Kursen examineras i form av en projektskiss och genom kamratrespons. Utgångspunkten i projektskissen är forskningsbara frågor med relevans för det fritids(hems)pedagogiska fältet. De formulerade frågorna ska motiveras utifrån aktualitet och relevans i relation till såväl forskningsfält som yrkespraktik. I projektskissen redogörs för tidigare studier i anslutning till de ställda frågorna och det eller de ämnesfält där frågorna är situerade. Studenterna läser medstudenters projektskisser och ger varandra skriftlig respons.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Falkner, Carin & Ludvigsson, Ann (2012). God kvalitet i fritidshem. Grund för elevers lärande, utveckling och hälsa. (Ett diskussionsunderlag framtaget för Kommission för ett socialt hållbart Malmö)
http://www.malmo.se/download/18.d8bc6b31373089f7d9800084240/God+kvalitet+i+fritidshem_LudvigssonFalkner.pdf//
Guide till Harvardsystemet från Högskolan i Borås. http:www.hb.se/blr/harvard
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur
Skolverket (2011). Fritidshemmet. Lärande i samspel med skolan. Stockholm: Skolverket
http://www.skolverket.se/om-skolverket/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2729
En vald studentuppsats med relevans för fritidshemmets verksamhet samt forskningskällor kopplade till ett valt ämnesområde tillkommer.

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.