EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2018

Kursplan våren 2018

Benämning

Fritidspedagogik: Lek och lärande i olika miljöer

Engelsk benämning

Recreation and Education: Playing and Learning in Different Environments

Kurskod

FP213B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Gäller från

2016-01-18

Fastställandedatum

2015-12-15

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FP212B Fritidspedagogik: Kultur och kommunikation (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 4 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna fördjupar sin förståelse för pedagogisk verksamhet ur ett likvärdighetsperspektiv. Studenterna utvecklar vidare sin kunskap om och förståelse av bedömnings- och dokumentationsformer. Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper om barns lek och lärande i olika miljöer, där utomhuspedagogiken får en central roll. Vidare syftar kursen till att studenterna ska kunna analysera och problematisera dessa kunskaper utifrån olika teoretiska perspektiv. Därmed ska studenterna skaffa sig handlingsberedskap för att kunna använda sig av såväl inomhusmiljön som utomhusmiljön för att skapa en meningsfull fritid för barnen.

Innehåll

Kursen behandlar i huvudsak teorier om barns lärande i förhållande till lek och olika läromiljöer inom ämnesområdena matematik och naturvetenskap. Med utgångspunkt i styrdokument, lärandeteorier och undervisningsideologier behandlas planering av pedagogisk verksamhet samt bedömnings- och dokumentationsformer. I anslutning till detta innehåll studeras också kvalitet i verksamheten ur ett jämlikhetsperspektiv.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • definiera och exemplifiera barns lek utifrån teorier, samt redogöra för lekens betydelse för barns fysiska, psykiska, sociala och emotionella utveckling (1)
  • redogöra för barns formella och informella lärande och problematisera dess betydelse för hur undervisning (verksamhet) kan bedrivas för att gynna och utveckla motivation och förståelse (2)
  • kunna redogöra för och reflektera över olika miljöers betydelse för barns lärande utifrån teoretiska perspektiv, samt kunna förhålla sig kritiskt till dessa (3)
  • kunna beskriva och diskutera hur undervisning/pedagogisk verksamhet i en undervisningsgrupp kan organiseras ur ett genus- och likvärdighetsperspektiv så att varje barns/elevs lärande och utveckling främjas i fritidshemmet (4)
  • kunna omvandla och konkretisera gällande styrdokument till en pedagogisk planering som inbegriper bedömning av elevers lärande, samt, genom film/foto, dokumentera laborativ och kreativ utomhusundervisning inom ämnesområdena matematik och naturvetenskap. (5)
  • värdera och kritiskt granska en undervisningssituation i relation till styrdokument och elevers förutsättningar och behov. (6)

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, kamratrespons, seminarier och föreläsningar. Studenterna deltar i olika workshops inom de olika temaområdena. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

Bedömningsformer

Prov 1: Muntlig presentation och skriftlig reflektion, 6 hp (Oral Presentation and Written Reflection, 6 Credits)
I detta prov examineras lärandemål 1 och 3 genom att studenten i grupp gör en konstruktion, vilken redovisas muntligen, samt genom att studenten gör en individuell skriftlig reflektion över gruppens konstruktion.
Prov 2: Muntlig presentation och skriftlig analys, 9 hp (Oral
Presentation and Written Analyse, 9 Credits)
I detta prov examineras lärandemål 2, 4, 5 och 6 genom att studenten dels i grupp planerar och genomför en undervisningssituation, vilken presenteras i en digital produktion och dels genom att studenten individuellt gör en skriftlig analys av den egna gruppens genomförda undervisning.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Elfström, Ingela, Nilsson, Bodil, Sterner, Lillemor och Wehner-Godée Christina (2014) Barn och naturvetenskap – upptäcka, utforska och lära i förskola och skola. Stockholm: Liber (200 s)
Gärdenfors, Peter (2010). Lusten att förstå. Om lärande på människans villkor. Stockholm: Natur och Kultur (284 s)
Jönsson, Anders (2013). Lärande bedömning. Lund: Gleerups (224 s)
Lindstedt, Inger. (2013). Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur AB (Ca 50 s. i urval)
Nordin-Hultman, Elisabeth (2004). Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande. Stockholm: Liber (valda delar, ca 100 s)
Pihlgren, Ann, S (red.) (2015). Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget.
Lund: Studentlitteratur AB (338 s)
Skolverket, (2011) Allmänna råd för planering och genomförande av undervisning. http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698 (ca 45 s)
Øksnes, Maria (2011) Lekens flertydighet : om barns lek i en institutionaliserad barndom. Stockholm: Liber (valda delar, ca 100 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s)

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).