Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Fritidspedagogik: Barndom och fritidshem i förändring
Engelsk benämning
Recreation and Education: Childhood and Leisure Time Centers in Change
Kurskod
FP210B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för grundlärarprogrammet
Fastställandedatum
2022-08-11
Gäller från
2022-08-11
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 4 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om pedagogik, barnsyn och fritidshemmet ur historiska och nutida perspektiv. Kursen syftar vidare till att studenten ska tillägna sig kunskap och medvetenhet om pedagogisk teori, didaktik, lärande och undervisning för att kunna organisera och leda fritidshemmets verksamhet.
Innehåll
Kursen introducerar studenten till idéer om pedagogik, didaktik och uppfattningar om barndom i såväl ett samtida som ett historiskt perspektiv. I föreläsningar, workshops och seminarier ingår studenten aktivt i diskussioner om pedagogik, fritidshemmets historia och olika perspektiv på barn, lärande och fritid. I kursen kommer studenten också att introduceras till den akademiska genren, båda skriftligt och muntligt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och diskutera olika historiska och nutida pedagogiska teorier (1)
- ge exempel på och förklara olika former av barnsyn (2)
- diskutera och värdera olika teorier om lärande (3)
- diskutera och exemplifiera didaktikens centrala frågor; vem, vad, varför och hur (4)
- reflektera över betydelsen av estetiska uttrycksformer i relation till pedagogisk teori och barnsyn (5)
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig hemtentamen?(Written Take-Home Exam), 9 hp. I detta prov examineras mål 1-4.
Prov 2: Gestaltande presentation samt skriftlig reflektion?(Aestetic Presentation and Written Reflection), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 5.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur
Bergstedt, Bosse & Herbert, Anna (2011). Pedagogik för förändring: frihet, jämlikhet, demokrati. Lund: Studentlitteratur (s. 5-26) (20 s.)
Biesta, Gert (2005). Against learning. Reclaiming a language for education in an age of learning, Nordisk Pedagogik, Vol. 25, pp. 54–66 (tillhandahålls av lärare) (12 s.)
Johansson, Thomas (2012). Den lärande människan: utveckling lärande socialisation. Malmö: Liber AB (160 s.)
Kroksmark, Tomas (red.) (2011). Den tidlösa pedagogiken. Lund: Studentlitteratur (675 s.)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2022. 1. uppl. (2022). Stockholm: Skolverket (tillgänglig på Internet) (302 s.)
Pihlgren, Ann S. (red) (2017). Fritidshemmet. Lund: Studentlitteratur (s. 9-99) (90 s.)
Säljö, Roger (2015). Lärande - en introduktion till perspektiv och metaforer. Malmö: Gleerups Utbildning AB (s. 11-54, 69-108) (85 s.)
Straume, Ingerid S. (2020) Skriveren og teksten. Fortellinger om identitet og faglig skrivning. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (s. 9-36) (27 s.)
van Manen, Max (2016). The concept of pedagogy. I The Tact of Teaching. London: Routledge (tillhandahålls av lärare) (24 s.)
van Manen, Max (2016). The nature of pedagogy. I Pedagogical Tact. London: Routledge (tillhandahålls av lärare) (16 s.)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser kan tillkomma.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).