Kursplan våren 2026
Kursplan våren 2026
Benämning
Barndom och lärande: Verksamhetsutveckling och kvalitetsarbete
Engelsk benämning
Childhood and Education: Organizational Development, Quality Improvement
Kurskod
FO761A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för förskollärarprogrammet
Fastställandedatum
2023-09-26
Gäller från
2024-01-15
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO268A Barndom och lärande: Perspektiv på barndom (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskap om kvalitets- och utvecklingsarbete i förskola.
Innehåll
I kursen förstås förskolans kvalitets- och utvecklingsarbete i relation till sitt historiska och politiska sammanhang. Det systematiska kvalitetsarbetets genomförande i praktiken diskuteras med fokus på förskollärarens ansvar att följa upp, utvärdera och utveckla utbildningen. I detta ansvar ingår att kritiskt granska olika digitala såväl som analoga metoder för dokumentation och utvärdering och deras tänkbara konsekvenser för verksamheten samt barns möjligheter till utveckling och lärande. Därutöver behandlas i kursen också samverkan mellan förskola och hem som del av förskolans systematiska kvalitetsarbete. Erfarenheter och exempel från verksamheten såväl som egna formulerade strategier för samverkan diskuteras och motiveras mot bakgrund av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Beskriva förskolans systematiska kvalitetsarbete och resonera kring förskollärarens ansvar för uppföljning, utvärdering och utveckling av utbildningen
2. Kritiskt granska olika former av dokumentation och metoder för utvärdering i förskola
3. Värdera och tillämpa erfarenhetsbaserad, teoretisk och vetenskaplig kunskap i arbetet med samverkan mellan hem och förskola
4. Formulera och motivera konkreta förslag och strategier för samverkan inom ramen för förskolans utvecklingsarbete
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på ett undersökande förhållningssätt och att de studerande deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
Bedömningsformer
Prov 1: Muntlig presentation (Oral presentation), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 & 4.
Prov 2: Salstentamen (Sit-in exam), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 & 2.
För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs betyget Väl Godkänd på båda examinationer.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Biesta, Gert. (2009). Good Education in an Age of Measurement: On the Need to Reconnect with the Question of Purpose in Education. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(1), 33–46. (14 s)
Dahlberg, Gunilla, Moss, Peter & Pence, Alan (2014). Från kvalitet till meningsskapande. Postmoderna perspektiv – exemplet förskolan. 3. uppl. Stockholm: Liber (Kap. 1-5) (216 s)
Eckeskog, Linn (2020). Kommunikation med vårdnadshavare: en professionell kompetens i förskolan. Lund: Studentlitteratur (154 s)
Emilsson, Anette & Bjervås, Lise-Lotte (red.) (2021). Dokumentation i förskolan. Att bygga luftslott eller borga för kvalitet? Lund: Studentlitteratur (223 s)
Lindgren, Anne-Li (2020). Etik, integritet och dokumentation i förskolan. 2. uppl. Malmö: Gleerups (165 s)
Lunds universitet. VBE programmet (2017). Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. Lund: Lunds universitet, VBE programmet (20 s)
Sandberg, Anette & Vuorinen, Tuula (2020). Hem och förskola: samverkan i förändring. 2. Uppl. Stockholm: Liber (142 s)
Sheridan, Sonja & Pramling Samuelsson, Ingrid (2016). Barns lärande: fokus i kvalitetsarbetet. 2 uppl. Stockholm: Liber (122 s)
Åsén, Gunnar (red.) (2022). Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan. Stockholm: Liber (200 s)
Valbar forskningsbaserad litteratur tillkommer utifrån inriktning på examinationsuppgift.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.