Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Barndom och lärande: Verksamhetsutveckling och kvalitetsarbete
Engelsk benämning
Childhood and Education: Organizational Development, Quality Improvement
Kurskod
FO761A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för förskollärarprogrammet
Fastställandedatum
2021-08-31
Gäller från
2022-02-02
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO268A Barndom och lärande: Perspektiv på barndom (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskap om kvalitets- och utvecklingsarbete i förskola som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Innehåll
Inom kursen synliggörs och bearbetas olika definitioner och former av kvalitet och kvalitetsarbete i praktiken. Förskollärarens ansvar att utvärdera och utveckla en utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet diskuteras i förhållande till dokumentation, bedömning och samverkan mellan hem, förskola och andra aktörer.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Diskutera mål och strategier för förskolans systematiska kvalitetsarbete.
2. Granska och kritiskt värdera olika former av och metoder för dokumentation och utvärdering i förskolan.
3. Problematisera förskollärarens ansvar att utforma och bedriva en utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
4. Formulera och motivera konkreta förslag och strategier för samverkan inom ramen för förskolans utvecklingsarbete.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på ett undersökande förhållningssätt och att de studerande deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
Bedömningsformer
Prov 1: Individuellt paper (Individual paper), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 & 2. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Prov 2: Presentation i grupp med individuell reflektion (Group presentation with individual reflection), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 & 4. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs betyget Väl Godkänd på båda examinationer.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Alatalo, Tarja., Meier, Joanna & Frank, Elisabeth (2014). Överlämningar från förskola till förskoleklass. Forskning om undervisning och lärande, 13, s. 30-52 (22 s)
Biesta, Gert. (2009). Good Education in an Age of Measurement: On the Need to Reconnect with the Question of Purpose in Education. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(1), 33–46. (14 s)
Dahlberg, Gunilla, Moss, Peter & Pence, Alan (2014). Från kvalitet till meningsskapande – Postmoderna perspektiv exemplet förskolan. 3. uppl. Liber: Stockholm (295 s)
Eidevald, Christian. (2017). Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: hallå, hur gör man? (2. uppl.) Stockholm: Liber (312 s)
Karlsudd, Peter (2021). When differences are made into likenesses: the normative documentation and assessment culture of the preschool. International Journal of Inclusive Education, s. 1-17 (17 s) (tillgänglig på internet)
Lunds universitet. VBE programmet (2017). Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. Lund: Lunds universitet, VBE programmet (20 s)
Nilsson, Björn & Waldemarson, Anna-Karin (2016). Kommunikation: samspel mellan människor. (4. uppl.) Lund: Studentlitteratur (165 s)
Riddersporre, Bim & Erlandsson, Magnus (2019). Beprövad erfarenhet i förskolan en metodbok. Johanneshov: MTM (175 s)
Scherp, Hans-Åke. & Scherp, Gunn-Britt. (2016). Kvalitetsarbete och analys: för lärande i skola och förskola. Lund: Studentlitteratur (198 s)
Sheridan, Sonja & Pramling Samuelsson, Ingrid (2016). Barns lärande: fokus i kvalitetsarbetet. 2 uppl. Stockholm: Liber (122 s)
Åsén, Gunnar (red.) (2015). Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan. Stockholm: Liber (244 s)
Ytterligare litteratur kan tillkomma vid kursstart.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).