Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2024-01-15

Kursplan med gällandedatum 2024-01-15

Benämning

Barndom och lärande: Verksamhetsutveckling och kvalitetsarbete

Engelsk benämning

Childhood and Education: Organizational Development, Quality Improvement

Kurskod

FO751A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för förskollärarprogrammet

Fastställandedatum

2023-09-26

Gäller från

2024-01-15

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO258A Barndom och lärande: Perspektiv på barndom (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskap om kvalitets- och utvecklingsarbete i förskola.

Innehåll

I kursen förstås förskolans kvalitets- och utvecklingsarbete i relation till sitt historiska och politiska sammanhang. Det systematiska kvalitetsarbetets genomförande i praktiken diskuteras med fokus på förskollärarens ansvar att följa upp, utvärdera och utveckla utbildningen. I detta ansvar ingår att kritiskt granska olika digitala såväl som analoga metoder för dokumentation och utvärdering och deras tänkbara konsekvenser för verksamheten samt barns möjligheter till utveckling och lärande.
Därutöver behandlas i kursen också samverkan mellan förskola och hem som del av förskolans systematiska kvalitetsarbete. Erfarenheter och exempel från verksamheten såväl som egna formulerade strategier för samverkan diskuteras och motiveras mot bakgrund av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Beskriva förskolans systematiska kvalitetsarbete och resonera kring förskollärarens ansvar för uppföljning, utvärdering och utveckling av utbildningen
2. Kritiskt granska olika former av dokumentation och metoder för utvärdering i förskola
3. Värdera och tillämpa erfarenhetsbaserad, teoretisk och vetenskaplig kunskap i arbetet med samverkan mellan hem och förskola
4. Formulera och motivera konkreta förslag och strategier för samverkan inom ramen för förskolans utvecklingsarbete

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på ett undersökande förhållningssätt och att de studerande deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.

Bedömningsformer

Prov 1: Muntlig presentation (Oral presentation), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 & 4.
Prov 2: Salstentamen (Sit-in exam), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 & 2.
För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs betyget Väl Godkänd på båda examinationer.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Biesta, Gert. (2009). Good Education in an Age of Measurement: On the Need to Reconnect with the Question of Purpose in Education. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(1), 33–46. (14 s)
Dahlberg, Gunilla, Moss, Peter & Pence, Alan (2014). Från kvalitet till meningsskapande. Postmoderna perspektiv – exemplet förskolan. 3. uppl. Stockholm: Liber (Kap. 1-5) (216 s)
Eckeskog, Linn (2020). Kommunikation med vårdnadshavare: en professionell kompetens i förskolan. Lund: Studentlitteratur (154 s)
Emilsson, Anette & Bjervås, Lise-Lotte (red.) (2021). Dokumentation i förskolan. Att bygga luftslott eller borga för kvalitet? Lund: Studentlitteratur (223 s)
Lindgren, Anne-Li (2020). Etik, integritet och dokumentation i förskolan. 2. uppl. Malmö: Gleerups (165 s)
Lunds universitet. VBE programmet (2017). Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. Lund: Lunds universitet, VBE programmet (20 s)
Sandberg, Anette & Vuorinen, Tuula (2020). Hem och förskola: samverkan i förändring. 2. Uppl. Stockholm: Liber (142 s)
Sheridan, Sonja & Pramling Samuelsson, Ingrid (2016). Barns lärande: fokus i kvalitetsarbetet. 2 uppl. Stockholm: Liber (122 s)
Åsén, Gunnar (red.) (2022). Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan. Stockholm: Liber (200 s)
Valbar forskningsbaserad litteratur tillkommer utifrån inriktning på examinationsuppgift.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.