Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2017-08-28

Kursplan med gällandedatum 2017-08-28

Benämning

Barndom och lärande: Verksamhetsutveckling, kvalitetsarbete och dokumentation

Engelsk benämning

Childhood and Education: Organizational Development, Quality Improvement and Documentation

Kurskod

FO701A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2017-06-12

Gäller från

2017-08-28

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO207A Barndom och lärande: Perspektiv på barndom och barns uppväxtvillkor (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att de studerande ska fördjupa sina kunskaper om förskollärarens ansvar för förskolans utveckling samt kvalitetsarbete i förhållande till dokumentation, bedömning och samverkan.

Innehåll

Innehåll och mål studeras såväl som delar och ur ett helhetsperspektiv. Centrala kunskapsområden är:
  1. Kvalitetsdiskurser och kvalitetsarbete i praktiken (uppföljning, utveckling och utvärdering),
  2. Dokumentation och bedömning,
  3. Samverkan, dialog och delat ansvar mellan hem och förskola.
Inom kursen synliggörs och bearbetas olika definitioner och former av kvalitet och kvalitetsarbete. Kvalitetsarbete diskuteras i förhållande till bedömning, dokumentation och samverkan.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • kritiskt reflektera över och formulera mål och strategier för kvalitetsarbete i förskola ur ett likvärdighetsperspektiv
  • granska och värdera hur dokumentations- och bedömningsformer används och kan användas i förskoleverksamhet
  • planera, gestalta och utvärdera kvalitet i ett projekt som inkluderar samverkan med vårdnadshavare om barns utveckling, lärande och välbefinnande

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på ett undersökande förhållningssätt och att de studerande deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. De studerande förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag, utöver de schemalagda aktiviteterna som kursen bygger på.

Bedömningsformer

Prov 1: Paper (Paper), 10 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig projektplan med muntlig presentation (Project plan and Oral Presentation), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 3.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Alasuutari, Maarit, Markström, Ann-Marie, & Vallberg-Roth, Ann-Christine (2014). Assessment and Documentation in Early Childhood Education. New York: Routledge (149 s)
Allmänna råd om måluppfyllelse i förskolan. (2017). Stockholm: Skolverket (38 s) Tillgänglig på: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3749
Biesta, Gert (2011). God utbildning i mätningens tidevarv. Stockholm: Liber (260 s)
Dahlberg, Gunilla, Moss, Peter & Pence, Alan (2014). Från kvalitet till meningsskapande – Postmoderna perspektiv exemplet förskolan, 3. uppl. Liber: Stockholm (295 s)
Håkansson, Jan (2013). Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem. Lund: Studentlitteratur (40 s)
Eidevald, Christian (2013). Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: hallå, hur gör man? Stockholm: Liber (215 s)
Lindgren, Anne-Li (2016). Etik, integritet och dokumentation i förskolan. Malmö: Gleerups (128 s)
Markström, Ann-Marie & Simonsson, Maria (2013). Utvecklingssamtal i förskolan. Lund: Studentlitteratur (133 s)
Palmer, Anna (2012). Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan: pedagogisk dokumentation. Stockholm: Skolverket (74 s) Tillgänglig på: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2808
Sheridan, Sonja & Pramling Samuelsson, Ingrid (2016). Barns lärande: fokus i kvalitetsarbetet. 2 uppl. Stockholm: Liber (122 s)
Skolinspektionen (2016). Förskolans kvalitet och måluppfyllelse 2015-2017. Delrapport I. Stockholm: Skolinspektionen (35 s) Tillgänglig på: https://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Rapport-till-regeringen/Redovisning-av-regeringsuppdrag/forskolans-kvalitet-och-maluppfyllelse-2015-2017---delrapport-1/
Skolinspektionen (2017). Förskolans kvalitet och måluppfyllelse. Delrapport II. Stockholm: Skolinspektionen (62 s) Tillgänglig på: https://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Rapport-till-regeringen/Redovisning-av-regeringsuppdrag/forskolans-kvalitet-och-maluppfyllelse/
Svenning, Bente (2011). Vad berättas om mig?: barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation. Lund: Studentlitteratur (110 s)
Åsén, Gunnar (red.) (2015). Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan. Stockholm: Liber (244 s)
Ytterligare litteratur tillkommer vid kursstart, varav minst två internationellt publicerade vetenskapliga artiklar. Dessa väljs i samråd med handledare.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).