Kursplan hösten 2025
Kursplan hösten 2025
Benämning
Barndom och lärande: Matematik, musik och didaktik
Engelsk benämning
Childhood and Education: Mathematics, Music and Didactics
Kurskod
FO266A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för förskollärarprogrammet
Fastställandedatum
2023-05-16
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO265A Barndom och lärande: Literacy, musik och didaktik (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om matematik och matematikdidaktik i relation till matematikundervisning i förskola. Kursens syftar vidare till att studenten utvecklar förmåga att med musik som medel utmana barns matematiska kunnande.
Innehåll
I kursen studeras och diskuteras såväl lekens som undervisningens roll för barns matematiska lärande, med utgångspunkt i matematiska begrepp och aktiviteter relevanta för förskola. Inom ramen för kursens verksamhetsintegrerade dagar på partnerförskolor genomför studenten matematikundervisning med musik som medel och med stöd i variationsteori. Kunskaper och erfarenheter analyserar och problematiserar sedan studenten utifrån ett interkulturellt perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Redogöra för matematiska begrepp och resonera om samband mellan begrepp med ett ämnesspecifikt språk,
2. identifiera och resonera om matematiksituationer med ett ämnesdidaktiskt språk
3. Diskutera lekens betydelse för barns matematiska lärande
4. Utveckla, analysera och värdera matematikundervisning med musik som medel och med utgångspunkt i variationsteori
5. Problematisera matematikundervisning i förskola ur ett interkulturellt perspektiv.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, responsarbete, filmade inslag, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: Salstentamen (Sit-In exam), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1-2.
Prov 2: Muntlig examination (Oral Exam), 9 hp. I detta prov examineras lärandemål 3, 4 och 5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänt på prov 1 och 2.
Kurslitteratur
Bishop, Alan (1988). Mathematics Education in Its Cultural Context. Educational Studies in Mathematics. Vol. 19, No. 2, pp. 179-191 (12 s) (tillgänglig på internet)
Björklund, Camilla & Franzén, Karin (red) (2015). De yngsta barnens matematik. Stockholm: Liber (172 s)
Björklund, Camilla & Palmér, Hanna (2018). Matematikundervisning i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur (273 s)
Helenius, Ola, Johansson, Maria, Lange, Troels, Meaney, Tamsin & Wernberg, Anna (2020). Matematikdidaktik i förskolan: att utveckla lekfulla, matematiska barn. 2 uppl. Malmö: Gleerups (208 s)
Läroplan för förskolan: Lpfö18 (2018). Stockholm: Skolverket (24 s) (tillgänglig på internet)
Löfgren, Bitten & Ebbelind, Andreas (2010). Mattemusik: en metod för ämnesintegrerat lärande. Stockholm: Sveriges utbildningsradio (128 s)
Stier, Jonas & Riddersporre, Bim (2019). Interkulturellt arbete i förskolan: med läroplanen som grund. Stockholm: Natur & Kultur (160 s)
Vallberg Roth, Ann-Christine, Holmberg, Ylva, Löf, Camilla & Stensson, Catrin (2020). Didaktik – flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (Del I, III & VI) (190 s)
Ytterligare litteratur kan tillkomma vid kursstart.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).