Kursplan våren 2025
Kursplan våren 2025
Benämning
Barndom och lärande: Musik och didaktik
Engelsk benämning
Childhood and Education: Music and Didactics
Kurskod
FO264A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för förskollärarprogrammet
Fastställandedatum
2023-09-26
Gäller från
2024-01-15
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO263A Barndom och lärande: Förskolans, skolans, barndomens och barnmusikens framväxt (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om och färdigheter i musik i relation till undervisning i förskola.
Innehåll
Inom kursen studeras musik med relevans för förskolans verksamhet och undervisning. Musik som estetisk uttrycksform praktiseras genom aktiviteterna sång, instrumentspel och rörelse, vilket bland annat resulterar i en musikkonsert för barn som studentgruppen organiserar. Inom ramen för verksamhetsintegrerade dagar genomförs undervisning i musik på partnerförskolor.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Redogöra för ämneskunskaper gällande musik
2. Kommunicera genom musik som estetiskt uttryck
3. Diskutera musikens betydelse för och i barns lek och lärande
4. Utveckla, analysera och värdera undervisning i musik med teoretisk utgångspunkt i didaktik
5. Undersöka analoga och digitala miljöer samt resonera om dess betydelse för estetiska uttrycksformer.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av enskilt arbete och grupparbete. Det ingår workshops, seminarier, responsarbete, planering och genomförande av konsert samt verksamhetsintegrerade dagar. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i såväl ett enskilt som ett tillsammans med kurskamrater och lärare gemensamt skapande och kunskapsbyggande. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: Muntlig presentation med skriftligt underlag (Oral Presentation with Text), 10 hp. I detta prov examineras mål 1, 3, 4 och 5.
Prov 2: Konsert (Concert), 5 hp. I detta prov examineras mål 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda prov.
Kurslitteratur
Angelo, Elin & Sæther, Morten (2014). Barnet och musiken: en introduktion i musikpedagogik för förskollärare. Malmö: Gleerup (203 s.)
Brante, Göran (2016). Allmän didaktik och ämnesdidaktik: En inledande diskussion kring gränser och anspråk. Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik, Vol. 2, No. 1, november 2016, s. 52-68 (16 s.)
Handal, Gunnar (1999). Consultation using Critical Friends. New Directions for Teaching and Learning. Issue 79, Ch. 7 (11 s)
Holmberg, Ylva (2016). Musikskap i förskolan: musikstunder ur ett didaktiskt perspektiv. Stockholm: Liber (150 s)
Holmberg, Y. C. (2022). Didaktik informed teaching arrangements in preschool exemplified by multivocal music teaching using digital technology as a tool. Educare, (2), 102–140. (39 s) https://doi.org/10.24834/educare.2022.5.4
Riddarsporre, Bim & Söderman, Johan (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur & Kultur (kap 3, 4, 5, 8 och 9) (189 s)
Vallberg Roth, Ann-Christine, Holmberg, Ylva, Löf, Camilla & Stensson, Catrin (red.) (2020). Didaktik: flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (kap 1-7) (130 s.)
Wallerstedt, Cecilia (2015). Musikdidaktik i förskolan: att utveckla barns skapande förmåga. Stockholm: Gothia fortbildning (102 s)
Ytterligare litteratur kan tillkomma vid kursstart.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).