Kursplan våren 2021
        
    
        Kursplan våren 2021
    
    Benämning
            Barndom och lärande: Musik och didaktik
        Engelsk benämning
            Childhood and Education: Music and Didactics
        Kurskod
            FO264A
        Omfattning
            15 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för lärande och samhälle
        Fastställandedatum
            2020-12-01
        Gäller från
            2021-03-29
        Behörighetskrav
            Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO263A Barndom och lärande: Förskolans, skolans, barndomens och barnmusikens framväxt (genomgången) 
Utbildningsnivå
    Grundnivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            G1F  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i förskollärarexamen. 
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
        Syfte
        Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om och färdigheter i musik i relation till undervisning i förskola.
Innehåll
        Inom kursen studeras musik med relevans för förskolans verksamhet och undervisning. Musik som estetisk uttrycksform praktiseras genom aktiviteterna sång, instrumentspel och rörelse, vilket bland annat resulterar i en musikkonsert för barn som studentgruppen organiserar. Inom ramen för verksamhetsintegrerade dagar genomförs undervisning i musik på partnerförskolor.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Redogöra för ämneskunskaper gällande musik
2. Kommunicera genom musik som estetiskt uttryck 
3. Diskutera musikens betydelse för och i barns lek och lärande
4. Utveckla, analysera och värdera undervisning i musik med teoretisk utgångspunkt i didaktik
5. Problematisera undervisning i musik utifrån ett likvärdighetsperspektiv
Arbetsformer
        Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av enskilt arbete och grupparbete. Det ingår workshops, seminarier, responsarbete, planering och genomförande av konsert samt verksamhetsintegrerade dagar. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i såväl ett enskilt som ett tillsammans med kurskamrater och lärare gemensamt skapande och kunskapsbyggande. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
        Prov 1: Muntlig presentation med skriftligt underlag (Oral Presentation with Text), 10 hp. I detta prov examineras mål 1, 3, 4 och 5.
Prov 2: Konsert (Concert), 5 hp. I detta prov examineras mål 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda prov.
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            Angelo, Elin & Sæther, Morten (2014). Barnet och musiken: en introduktion i musikpedagogik för förskollärare. Malmö: Gleerup (203 s.)
Brante, Göran (2016). Allmän didaktik och ämnesdidaktik: En inledande diskussion kring gränser och anspråk. Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik, Vol. 2, No. 1, november 2016, s. 52-68 (16 s.)
Dzedina, Annika (2018). Alla barn har rätt. Förskolan. Lärarförbundet (5 s.) (tillgänglig på Canvas)
Handal, Gunnar (1999). Consultation using Critical Friends. New Directions for Teaching and Learning. Issue 79, Ch. 7 (11 s)
Holmberg, Ylva (2016). Musikskap i förskolan: musikstunder ur ett didaktiskt perspektiv. Stockholm: Liber (150 s)
Holmberg, Ylva, Vallberg Roth, Ann-Christine (2018). Flerstämmig musikundervisning i förskola. Barn, nr 3-4 2018, s. 79-94 (16 s.) (tillgänglig på internet)
Riddarsporre, Bim & Söderman, Johan (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur & Kultur (kap 3, 4, 5, 8 och 9) (189 s)
Thavenius, Jan (2005). Om den radikala estetiken. Utbildning & demokrati, Vol 14, nr 1, s. 11-33 (23 s.) (tillgänglig på internet)
Vallberg Roth, Ann-Christine, Holmberg, Ylva, Löf, Camilla & Stensson, Catrin (red.) (2020). Didaktik: flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (kap 1-7) (130 s.)
Wallerstedt, Cecilia (2015). Musikdidaktik i förskolan: att utveckla barns skapande förmåga. Stockholm: Gothia fortbildning (102 s)
Vetenskapsrådet (2015). En likvärdig förskola för alla barn – innebörder och indikatorer. Stockholm: Vetenskapsrådet (97 s.) (tillgänglig på Canvas)
Ytterligare litteratur kan tillkomma vid kursstart.
Kursvärdering
        Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).