Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Barndom och lärande: Pedagogik och musik i förskola
Engelsk benämning
Childhood and Education: Pedagogy and Music in Preschool
Kurskod
FO261A
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för förskollärarprogrammet
Fastställandedatum
2023-05-16
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska få grundläggande kunskaper om pedagogik och musik i förskola samt en förståelse för förskolans värdegrund och uppdrag.
Innehåll
I denna kurs ges en introduktion till pedagogikämnet och till förskolans värdegrund och pedagogiska uppdrag. Utbildning i förskolan studeras utifrån olika pedagogiska perspektiv där omsorg, lek, lärande och undervisning utgör grund för förståelse för förskolan som institution. Därtill planeras, genomförs och diskuteras en sångaktivitet. Inom ramen för akademisk literacy introduceras studenten till grundläggande referenshantering.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Redogöra för vad pedagogik som ämne och praktik med relevans för förskolan kan vara,
2. Redogöra för förskolans värdegrund och pedagogiska uppdrag
3. Resonera om hur förskola som pedagogisk miljö kan organiseras
4. Planera och leda en sångaktivitet
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, workshops samt föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig examination (Written Exam), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig examination (Oral Exam), 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
Prov 3: Muntlig examination (Oral Exam), 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 1 samt antingen på prov 2 eller 3.
Kurslitteratur
Axelsson, Suzanne (2023). Riskfylld lek och undervisning. Stockholm: Lärarförlaget
Eidevald, Christian & Engdahl, Ingrid (2018). Utbildning och undervisning i förskolan: omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling. Stockholm: Liber (212 s)
Nilsson, Birger & Gren, Katarina (red.) (2004). Elefantboken – barnvisor och sånglekar. Mölndal: Lutfisken (208 s.)
Riddersporre, Bim & Stier, Jonas (2021). Förskollärarens pedagogiska ledarskap. Lund: Studentlitteratur (136 s)
Riddersporre, Bim & Söderman, Johan (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm. Natur och Kultur (190 s.)
Svensson, Lennart (2018). Kontextuellt tänkande om pedagogik. Pedagogisk Forskning i Sverige, 23(5), ss. 205–222 (tillgänglig på internet) (17 s)
Vikingsen, Katinka (2020). Rum för lärande. Stockholm: Lärarförlaget (328 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).