Kursplan hösten 2020
Kursplan hösten 2020
Benämning
Barndom och lärande: Pedagogik och musik i förskola
Engelsk benämning
Childhood and Education: Pedagogy and Music in Preschool
Kurskod
FO261A
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2020-06-03
Gäller från
2020-08-31
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska få grundläggande kunskaper om pedagogik och musik i förskola samt en förståelse för förskolans uppdrag.
Innehåll
I denna kurs ges en introduktion till pedagogikämnet och till förskolans värdegrund och pedagogiska uppdrag. Utbildning och fostran i förskolan studeras utifrån olika pedagogiska inriktningar och perspektiv där lek, lärande och undervisning utgör grund för förståelse för förskolan som institution. Därtill planeras, genomförs och diskuteras en sångaktivitet. Inom ramen för akademisk literacy introduceras studenten till grundläggande referenshantering.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Redogöra för vad pedagogik är som ämne och praktik samt definiera pedagogiska begrepp med relevans för förskolan.
2. Redogöra för förskolans värdegrund och pedagogiska uppdrag.
3. Reflektera över hur olika pedagogiska inriktningar förhåller sig till hur förskolan kan organiseras som en pedagogisk miljö.
4. Planera och genomföra en sångaktivitet utifrån barns erfarenheter och lek.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, workshops samt föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom en portfolio, 9 hp. I detta prov examineras samtliga lärandemål.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Barnkonventionen, FN:s konvention om barnets rättigheter (2009). Stockholm: UNICEF Sverige (64 s) (tillgänglig på Internet)
Engdahl, Ingrid & Ärlemalm-Hagsér, Eva (red.) (2015). Att bli förskollärare. Mångfacetterad komplexitet. Stockholm: Liber (s. 61-222) (160 s.)
Linder, Linda (red.) (2016). Pedagogisk miljö i tanke och handling. Stockholm: Lärarförlaget (237 s)
Läroplan för förskolan Lpfö 18 (2018). Stockholm: Skolverket (20 s) (tillgänglig på Internet)
Nilsson, Birger & Gren, Katarina (red.) (2004). Elefantboken – barnvisor och sånglekar. Mölndal: Lutfisken (208 s.)
Pihlgren, Ann S. (2017). Undervisning i förskolan: att skapa lärande undervisningsmiljöer. Stockholm: Natur & Kultur (201 s)
Riddersporre, Bim & Söderman, Johan (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm. Natur och Kultur (190 s.)
Öksnes, Maria & Sundsdal, Einar (2017). Leklust i förskolan – främja lekens egenvärde. Stockholm: Gothia Fortbildning (128 s)
Ytterligare källor kan tillkomma vid kursstart.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).