Kursplan hösten 2024
        
    
        Kursplan hösten 2024
    
    Benämning
            Barndom och lärande: Perspektiv på barndom
        Engelsk benämning
            Childhood and Education: Perspectives on Childhood
        Kurskod
            FO259A
        Omfattning
            9 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för förskollärarprogrammet
        Fastställandedatum
            2023-05-16
        Gäller från
            2023-08-28
        Behörighetskrav
            Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO257A Barndom och lärande: Naturvetenskap, teknik och didaktik (genomgången) 
Utbildningsnivå
    Grundnivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            G1F  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i förskollärarexamen.
        Syfte
        Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper om barndomens sociologi och barns aktörskap med relevans för förskolans utbildning.
Innehåll
        Med utgångspunkt i barndomssociologisk teori, forskning och studenters livserfarenheter studeras barndom som ideal och levd period i livet. Särskilt fokus läggs vid barndom och barns sociala liv i förskola.
Kursens första del behandlar barndom i ett historiskt, internationellt och kulturellt perspektiv. Vi tar särskilt fasta på de ideal som förknippas med barndom i förskola och reflekterar över hur dessa påverkar pedagogik, relationer och olika barns förutsättningar.
Kursens andra del behandlar barndom i ett levt perspektiv, med fokus på barns varierande och möjliga aktörskap i förskola. Vi fördjupar oss i den sociologiska dialektiken mellan struktur och agens och diskuterar frågan om vilket utrymme barn ges och tar i förskola. Vilka barndomar upprättas just här? Vilka möjligheter ges till påverkan och inflytande?
Studenters livserfarenheter, barns rättigheter, etiska frågor och metodologi för att uppmärksamma barndomsideal och barns sociala villkor har en central plats i kursens diskussioner och uppgifter.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Redogöra för barndomens olika former och uttryck.
2. Reflektera över barndomsideal i förskolans pedagogik och praktik.
3. Synliggöra och analysera barns aktörskap i förskola.
Arbetsformer
        Kursen innehåller varierande arbetsformer som litteraturstudier, föreläsningar, seminarier och workshops för bearbetning av kursens innehåll och uppgifter.
Bedömningsformer
        Prov 1: Muntlig presentation (Oral Exam), 4,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig examination (Written Exam), 4,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda uppgifterna.
Kurslitteratur
            Cardell, David & Sköld, Johanna (2022). Barndom. Liber (128 s)
Corsaro, William A. (2018). The Sociology of Childhood. Sage Publications (valda delar om ca 200 s)
Halldén, Gunilla (red.) (2007). Den moderna barndomen och barns vardagsliv. Stockholm: Carlssons (188 s)
Källor i form av vetenskapliga artiklar och styrdokument tillkommer under kursen.
Kursvärdering
        Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).