Kursplan hösten 2022
        
    
        Kursplan hösten 2022
    
    Benämning
            Barndom och lärande: Perspektiv på barndom
        Engelsk benämning
            Childhood and Education: Perspectives on Childhood
        Kurskod
            FO259A
        Omfattning
            9 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
        Fastställandedatum
            2021-05-26
        Gäller från
            2021-05-26
        Behörighetskrav
            Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO257A Barndom och lärande: Naturvetenskap, teknik och didaktik (genomgången) 
Utbildningsnivå
    Grundnivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            G1F  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i förskollärarexamen.
        Syfte
        Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper om barndomens sociologi och barns aktörskap med relevans för förskolans utbildning.
Innehåll
        Med utgångspunkt i ett barndomssociologiskt perspektiv behandlar kursen barns sociala villkor och vardagsliv i förskola. Genom bearbetning av aktuell forskning och empiri från en etnografisk studie analyserar och synliggör studenten förskolebarnets aktörskap och kollektiva kulturer. Vidare studeras relationer mellan storskaliga förhållanden och barns småskaliga handlingar, samt dessa relationers betydelse för barns varierade villkor i förskola. Barns rättigheter, etiska riktlinjer och pedagogiska överväganden har en central plats i kursens diskussioner och uppgifter.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. planera och genomföra en etnografisk studie med stöd i adekvata metodologiska och etiska ställningstaganden
2. återge, tolka och förklara förskolebarns aktörskap och sociala villkor med hjälp av relevanta barndomsteoretiska begrepp
3. beskriva och problematisera relationer mellan barns varierade villkor, barndomskonstruktioner och storskaliga förhållanden.
Arbetsformer
        Kursen innehåller varierande arbetsformer som litteraturstudier, föreläsningar, seminarier och workshops för bearbetning av kursens innehåll och uppgifter.
Bedömningsformer
        Samtliga lärandemål examineras genom ett paper.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            Corsaro, William A. (2018). The Sociology of Childhood. Fifth edition. Los Angeles: Sage Publications (482 s)
Halldén, Gunilla (red.) (2007). Den moderna barndomen och barns vardagsliv. Stockholm: Carlssons (188 s)
Artiklar och andra källor tillkommer under kursen.
Kursvärdering
        Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).