Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Barndom och lärande: Barns mångsidiga utveckling
Engelsk benämning
Childhood and Education: Children’s Multidimensional Development
Kurskod
FO252A
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för förskollärarprogrammet
Fastställandedatum
2021-05-11
Gäller från
2021-10-11
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO251A Barndom och lärande: Pedagogik i förskola (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om förskolebarns mångsidiga utveckling.
Innehåll
Inom kursen studeras barns mångsidiga utveckling ur ett utvecklingsvetenskapligt perspektiv. Särskild uppmärksamhet ägnas åt lekens och relationers betydelse för barns utveckling, lärande och välbefinnande i förskolan. Inom ramen för akademisk literacy fördjupar studenten sin förståelse för och kompetens kring referenshantering.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Redogöra för och diskutera teorier om barns utveckling ur ett historiskt och förskolespecifikt perspektiv.
2. Resonera kring betydelsen av lek och relationer för barns mångsidiga utveckling, lärande och välbefinnande.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, workshops samt föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Skriftlig hemtentamen (Written Exam), 9 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Askland, Leif & Sataøen, Svein Ole (2014). Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt. Stockholm: Liber (240 s)
Drugli, May-Britt & Lekhal, Ratib (2020). Att rusta barn för livet. Förskolans arbete för barns positiva utveckling. Lund: Studentlitteratur (162 s)
Edfelt, David (2017). Hjärna i förskolan. Vägen till barns lärande och utveckling. Stockholm: Gothia Fortbildning (223 s)
Jensen, Mikael (2013). Lekteorier. Lund: Studentlitteratur (250 s)
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).