Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Barndom och lärande: Pedagogik i förskola
Engelsk benämning
Childhood and Education: Pedagogy in Preschool
Kurskod
FO251A
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för förskollärarprogrammet
Fastställandedatum
2021-05-11
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska få grundläggande kunskaper om pedagogik i förskola samt en förståelse för förskolans uppdrag.
Innehåll
I denna kurs ges en introduktion till pedagogikämnet och till förskolans värdegrund och pedagogiska uppdrag. Utbildning och fostran i förskolan studeras utifrån olika pedagogiska inriktningar och perspektiv där lek, lärande och undervisning utgör grund för förståelse för förskolan som institution. Inom ramen för akademisk literacy introduceras studenten till grundläggande referenshantering.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Redogöra för vad pedagogik är som ämne och praktik samt definiera pedagogiska begrepp med relevans för förskolan
2. Redogöra för förskolans värdegrund och pedagogiska uppdrag
3. Reflektera över hur olika pedagogiska inriktningar förhåller sig till hur förskolan kan organiseras som en pedagogisk miljö
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, workshops samt föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom en portfolio, 9 hp. I detta prov examineras samtliga lärandemål.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Eidevald, Christian & Engdahl, Ingrid (2018). Utbildning och undervisning i förskolan: omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling. Stockholm: Liber (212 s)
Engdahl, Ingrid & Ärlemalm-Hagsér, Eva (red.) (2020). Att bli förskollärare. Mångfacetterad komplexitet. Stockholm: Liber (348 s)
Linder, Linda (red.) (2016). Pedagogisk miljö i tanke och handling. Stockholm: Lärarförlaget (237 s)
Öksnes, Maria & Sundsdal, Einar (2017). Leklust i förskolan – främja lekens egenvärde. Stockholm: Gothia Fortbildning (128 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).