UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2017

Kursplan hösten 2017

Benämning

Barndom och lärande: Förskolepedagogik

Engelsk benämning

Childhood and Education: Pre-School Pedagogy

Kurskod

FO242A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Gäller från

2017-11-06

Fastställandedatum

2017-08-30

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO241A Barndom och lärande: Introduktion (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper om barns lek och lärande i förskolan utifrån olika pedagogiska perspektiv och en förståelse för miljöns betydelse för barns utforskande och meningsskapande.

Innehåll

Kursen introducerar och behandlar förskolans pedagogik, didaktik och metodik. Studenterna ges möjlighet att reflektera över olika pedagogiska perspektiv i förhållande till begreppen barnsyn, lek, lärande och pedagogisk miljö. Kursen behandlar också vad förskolepedagogik kan innebära i praktiken för verksamheten och dess innehåll och utformning, med fokus på barns perspektiv.
Inom ramen för akademisk literacy arbetar studenterna med att stärka sin referenshantering samt med att utveckla sin analytiska förmåga genom att förhålla sitt eget insamlade material till olika teoretiska begrepp.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • Redogöra för olika pedagogiska och didaktiska perspektiv i förskola
  • Analysera de pedagogiska synsätt och teorier som läroplanen ger uttryck för
  • Reflektera över barns omsorg, lek och lärande med hjälp av olika teoretiska begrepp
  • planera och argumentera för en förskolemiljö som inbjuder till utforskande, lek och lärande

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, workshops samt föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

Bedömningsformer

Prov 1. Individuellt paper (Individual Paper) 9 hp
Examinerar lärandemål 1, 2 och 3
Prov 2. Muntlig presentation med visualisering (Oral Presentation with Visualisation) 6 hp
Examinerar lärandemål 4
Betygskriterier delges av kursledarna vid kursstart.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter (2009). Stockholm: UNICEF Sverige (64 s.)
Tillgänglig på internet: https://unicef.se/rapporter-och-publikationer/barnkonventionen
Dahlbeck, Per & Westlund, Kristina (red.) (2015). Förskola i rörelse och förändring: barn och pedagoger skapar mening tillsammans. Lund: Studentlitteratur (145 s.)
Engdahl, Ingrid & Ärlemalm-Hagsér, Eva (red.) (2015). Att bli förskollärare. Mångfacetterad komplexitet. Stockholm: Liber (s. 61-222) (160 s.)
Jensen, Mikael (2013). Lekteorier. Lund: Studentlitteratur (s. 17-25, s. 63-120, s. 177-208) (96 s.)
Lindgren, Anne-Li (2016). Etik, integritet och dokumentation i förskolan. Malmö: Gleerups (127 s.)
Linder, Linda (2016). Pedagogisk miljö i tanke och handling. Stockholm: Lärarförlaget (s. 13-90) (77 s.)
Läroplan för förskolan Lpfö98 [Ny, rev. utg.] (2016). Stockholm: Skolverket (16 s.)
Tillgänglig på internet: https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2442.pdf%3Fk%3D2442
Nordin-Hultman, Elisabeth (2004). Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande. Stockholm: Liber (257 s.)
Riddersporre, Bim & Bruce, Barbro (2016). Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur & kultur (281 s.)
A°berg, Ann & Lenz Taguchi, Hillevi (2005). Lyssnandets pedagogik: etik och demokrati i pedagogiskt arbete. Stockholm: Liber (152 s.)
Ytterligare litteratur kan tillkomma vid kursstart.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)