Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Barndom och lärande: Introduktion
Engelsk benämning
Childhood and Education: Introduction
Kurskod
FO241A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-06-22
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska A + Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syfte
Delkurs 1 syftar till att studenterna utvecklar förståelse för förhållandet mellan utbildningen, förskolans uppdrag och studentgruppens erfarenheter.
Delkurs 2 syftar till att studenterna utvecklar grundläggande kunskaper om utvecklingspsykologi och aktuell forskning om barns mångsidiga utveckling och livsvillkor.
Innehåll
Delkurs 1. Utbildning och förskola (Education and Pre-School), 7,5 hp
I delkursen behandlas högskolestudiernas form och förutsättningar. Vidare behandlas förskolans grundläggande mål och värden, förskollärarens uppdrag, barndomens och familjens förändrade villkor. Studentgruppen analyserar och diskuterar deltagarnas egna erfarenheter, normer och ideal i förhållande till utbildning, förskola, barndom. Studenterna introduceras till akademiska studier genom reflektionsövningar och litteraturseminarier, här med särskilt fokus på studieteknik och akademiskt läsande.
Delkurs 2. Barndomspsykologi (Psychology of Childhood), 7,5 hp
I delkursen studeras och problematiseras utvecklingspsykologiska teorier, och hur dessa ligger till grund för barndomspsykologins framväxt. I delkursen analyseras relationer mellan dominerande teorier om utveckling och barnsyn, barns villkor och förskolans verksamhet. Kursen behandlar grundläggande kunskap om livsteman och kompetenser såsom de beskrivs i nyare utvecklingspsykologisk och barndomspsykologisk forskning. Lekens betydelse för barns utveckling uppmärksammas. Studenterna introduceras till akademiska studier med fokus på akademiskt skrivande.
Lärandemål
Delkurs 1. Utbildning och förskola (Education and Pre-School), 7,5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- reflektera över egna såväl som studentgruppens föreställningar om utbildning, förskola och förskollärarprofession
- redogöra för förskolans kombinerade omsorgs-, fostrans-, lärandeuppdrag
- reflektera över förhållanden mellan barn, familj, förskola och samhälle
- presentera kunskap och reflektioner på ett retoriskt tydliggörande sätt
Delkurs 2. Barndomspsykologi (Psychology of Childhood), 7,5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva och problematisera utvecklingspsykologiska teorier
- beskriva barndomspsykologin och dess framväxt
- beskriva och reflektera över livsteman och kärnkompetenser som betydelsebärande för barns utveckling, lärande och välbefinnande
- presentera kunskap och reflektioner i enlighet med akademisk formalia
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar.
Bedömningsformer
Delkurs 1. Utbildning och förskola (Education and Pre-School), 7,5 hp
Delkursen examineras genom en en skriftlig salstentamen, 7,5 hp.
Examinerar alla mål.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Delkurs 2. Barndomspsykologi (Psychology of Childhood), 7,5 hp
Delkursen examineras genom en muntlig redovisning och ett akademiskt paper (examinerar alla mål).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1:
Utbildning och förskola (Education and Pre-School), 7,5 hp
Axelsson, Thom & Qvarsebo, Jonas (2010) Barndomens historiska framväxt. I: Riddersporre, Bim & Persson, Sven, Utbildningsvetenskap för förskolan, Stockholm: Liber (20 s)
Florin, Christina & Nilsson, Bengt (2000), ”’Något som liknar en oblodig revolution’: jämställdhetens politisering under 1960- och 70-talen”, Jämställdhetskommittén, Uppsala (98 s)
Heywood, Colin (2005) Barndomshistoria. Lund: Studentlitteratur (337 s)
Lindstedt, Inger (2013) Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur (kap 1-4, s 7-29)
Richardsson, Gunnar (2010) Svensk utbildningshistoria: Skola och samhälle förr och nu. Lund: Studentlitteratur (287 s)
Tallberg-Broman, Ingegerd (1995) Perspektiv på förskolans historia. Lund: Studentlitteratur (172 s)
Delkurs 2:
Barndomspsykologi (Psychology of Childhood), 7,5 hp
Askland, Leif & Sataøen, Svein Ole (2014) Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt. (Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst) (svensk översättning beräknas komma ut v 33; Liber)(300 s)
Bruce, Barbro & Bim Riddersporre (2012) Kärnämnen i förskolan. Nycklar till livslångt lärande. Stockholm: Natur & Kultur (200 s)
Lillemyr, Ole Fredrik (2013) Lek på allvar – en spännande utmaning. Stockholm: Liber. (valda delar c:a 50 s)
Jensen, Mikael (2013) Lekteorier. Lund: Studentlitteratur (valda delar c:a 50 s)
Lindstedt, Inger (2013) Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur (150 s)
Sommer, Dion (2009) Barndomspsykologi. Utveckling i en förändrad omvärld. Stockholm: Liber (274 s)
Litteratur tillkommer vid kursstart.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en summativ kursvärdering mot bakgrund av kursens syfte och mål.