Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2018-03-26

Kursplan med gällandedatum 2018-03-26

Benämning

Barndom och lärande: Musik och estetiska uttrycksformer

Engelsk benämning

Childhood and Education: Music and Aesthetics

Kurskod

FO229A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2018-01-23

Gäller från

2018-03-26

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Genomgången kurs FO222A Barndom och lärande: Förskolepedagogik med betyget minst godkänt på Prov 2 Gestaltning av förskolemiljö med musikskapande och skriftlig argumentation

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper och färdigheter i musik och musicerande med relevans för förskola. Vidare ska studenten utveckla sin förmåga att se, uppmuntra och främja varje barns skapande förmåga utifrån ett likvärdighetsperspektiv.

Innehåll

Inom kursen studeras musik och lek med relevans för förskolans verksamhet och med stöd i aktuell forskning. Studenterna ges möjlighet att träna och utveckla sin egen förmåga att uttrycka sig genom musik, så som i form av sång, rörelse och instrumentspel. Med utgångspunkt i egen dokumentation ska studenten utveckla sin förmåga att se, uppmuntra och främja varje barns skapande förmåga utifrån ett likvärdighetsperspektiv. Vidare ges möjligheter att utveckla didaktisk kompetens för att arbeta med barns estetiska färdigheter, lek och lärande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna…
  • kroppsligt och rumsligt uttrycka och förstärka olika musikaliska intryck
  • redogöra för och problematisera musik som estetisk uttrycksform i förhållande till likvärdighet samt barns lek och lärande
  • planera, genomföra och dokumentera musikstunder i förskolan, samt problematisera dess plats och didaktiska upplägg
  • leda barns musikskapande utifrån inommusikaliska lärandemål och ett didaktiskt perspektiv

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbete, eget musicerande, föreläsningar och litteraturseminarier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner och tolkningar. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

Bedömningsformer

Prov 1: Musikalisk presentation (Musical Performance), 5 hp.
I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Performance), 10 hp.
I detta prov examineras lärandemål 2, 3 och 4.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart

Kurslitteratur och övriga läromedel

Angelo, Elin & Sæther, Morten (2014). Barnet och musiken: en introduktion i musikpedagogik för förskollärare. Malmö: Gleerup. (s 11–166) (155 s)
Braxell, Stina (2010). Skapande barn. Stockholm‚ Lärarförbundets förlag (143 s)
Gustafsson, Lars H (2013). Leka för livet. Stockholm: Norstedts (354 s)
Handal, Gunnar (1999). Consultation using Critical Friends. New Directions for Teaching and Learning. Issue 79, Ch. 7 (11 s) (Vi tillhandahåller särtryck)
Holmberg, Ylva (2016). Musikskap i förskolan: musikstunder ur ett didaktiskt perspektiv. Stockholm: Liber (150 s)
Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta (2012). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. Malmö: Gleerups (221 s)
Riddarsporre, Bim & Söderman, Johan (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur & Kultur (kap 3, 4, 5, 8 och 9) (189 s)
Svenning, Bente (2011). Vad berättas om mig? Barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation. Lund: Studentlitteratur (106 s)
Wallerstedt, Cecilia (2015). Musikdidaktik i förskolan: att utveckla barns skapande förmåga. (1. uppl.) Stockholm: Gothia fortbildning (102 s)
Wehner-Godée, Christina (2011). Lyssnandets och seendets villkor Pedagogisk dokumentation – DVD, bok. Stockholm: Stockholms universitets förlag (129 s)
Øksnes, Maria (2011). Lekens flertydighet. Om barns lek i en institutionaliserad barndom. Stockholm: Liber (184 s)

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).