Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Barndom och lärande: Förskolepedagogik
Engelsk benämning
Childhood and Education: Pre-School Pedagogy
Kurskod
FO222A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2014-03-06
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO221A Barndom och lärande: Introduktion (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla förståelse för och kunna använda pedagogiska begrepp kopplade till yngre barns meningsskapande och lärande, samt utveckla förståelse för förutsättningar för förskolläraren och miljön som stöd till barns meningsskapande. Kursen syftar också till att studenterna ska kunna problematisera förskolepedagogikens möjligheter och utmaningar.
Innehåll
Kursen är en introduktion till förskolepedagogik ur olika perspektiv. I kursen behandlas olika pedagogiska och didaktiska perspektiv och studenterna ges möjlighet att prova och reflektera över olika pedagogiska metoder. Begrepp som pedagogik, didaktik, metodik och educare som relationen mellan lärande, fostran och omsorg studeras och problematiseras. Kursen behandlar vad musik- och förskolepedagogiskt kunnande kan innebära i praktiken, tex att som förskollärare närma sig barns tankar och utmana dem och att skapa utrymme för barns meningsskapande. Lek studeras ur ett pedagogiskt perspektiv. I kursen tränar studenterna kritiskt tänkande och förmågan att analysera pedagogiska situationer och skapa pedagogiska frågeställningar.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för olika pedagogiska och didaktiska perspektiv i förskola, samt problematisera synen på yngre barns lärande
- förstå och använda pedagogikens och musikens begrepp för att analysera barns meningsskapande lek, språk och musikaliska samspel
- utforska och analysera barns meningsskapande lek med utgångspunkt i autentiska samspelssituationer
- ge förslag på och diskutera hur en inkluderande och utforskande musikstund kan gestaltas.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier, föreläsningar och workshops.
Bedömningsformer
Kursen examineras i tre delar. I den första delen deltar studenten aktivt i tre seminarier med utgångspunkt i fältstudier kring barns meningsskapande lek, barns syn på lärande samt studier av olika pedagogiska perspektiv (mål 1, 2, 3).
I den andra delen utformar studenten gruppvis en inkluderande och utforskande musikstund som gestaltas och diskuteras i studentgruppen (mål 4).
Examinationens tredje del består av en hemtenta utifrån frågeställningar som utvecklats i studentgruppen (alla mål) .
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Angelo, Elin & Saeter, Morten (2014). Barnet och musiken. En introduktion i musikpedagogik för förskollärare. Malmö: Gleerups. (kap 4,6 och7)
Bergstedt, Bosse & Herbert, Anna (2011). Pedagogik för förändring: frihet, jämlikhet, demokrati. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (243 s.)
Engdahl, Ingrid (2007). Med barnens röst: ettåringar "berättar" om sin förskola. Licentiatavhandling i barn- och ungdomsvetenskap Stockholm: Lärarhögskolan i Stockholm, 2007 (111 s) Tillgänglig på Internet: http://www.buv.su.se/polopoly_fs/1.44669.1320917429!/IOL_Forskning40_Ingrid_Engdahl.pdf
Fagius, Gunnel. & Larsson Eva-Katharina. (1992). Barn i kör. Verbum förlag. (kap 1 och 5)
Fagius, Gunnel. (2007). Barn och sång: om rösten, sångerna och vägen dit. Lund: Studentlitteratur. (175 s)
Johansson, Eva (2005). Möten för lärande: pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan. [Ny utg.] Stockholm: Myndigheten för skolutveckling (247 s)
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1830
Lillemyr, Ole Fredrik (2013) Lek på allvar – en spännande utmaning. Stockholm: Liber. (valda delar c:a 50 s)
Nordin-Hultman, Elisabeth (2004). Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande. Liber: Stockholm (248 s)
Pramling Samuelsson, Ingrid & Asplund Carlsson, Maj (2003). Det lekande lärande barnet: i en utvecklingspedagogisk teori. 1. uppl. Stockholm: Liber (239 s)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.