Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Barndom och lärande: Introduktion
Engelsk benämning
Childhood and Education: Introduction
Kurskod
FO221A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2015-04-09
Gäller från
2015-08-31
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syfte
Delkurs 1 syftar till att studenterna utvecklar förståelse för förhållandet mellan utbildningen, förskolans uppdrag och studentgruppens erfarenheter.
Delkurs 2 syftar till att studenterna utvecklar grundläggande kunskaper om utvecklingspsykologi och aktuell forskning om barns mångsidiga utveckling och livsvillkor.
Innehåll
Delkurs 1. Utbildning och förskola (Education and Pre-School), 7,5 hp
I delkursen behandlas högskolestudiernas form och förutsättningar. Vidare behandlas förskolans grundläggande mål och värden, förskollärarens uppdrag, barndomens och familjens förändrade villkor. Studentgruppen analyserar och diskuterar deltagarnas egna erfarenheter, normer, ideal och musik i förhållande till utbildning, förskola, barndom. Studenterna introduceras till akademiska studier genom reflektionsövningar och litteraturseminarier, här med särskilt fokus på studieteknik och akademiskt läsande.
Delkurs 2. Barndomspsykologi (Psychology of Childhood), 7,5 hp
I delkursen studeras och problematiseras utvecklingspsykologiska teorier, och hur dessa ligger till grund för barndomspsykologins framväxt. I delkursen analyseras relationer mellan dominerande teorier om utveckling och barnsyn, barns villkor och förskolans verksamhet. Kursen behandlar grundläggande kunskap om livsteman och kompetenser såsom de beskrivs i nyare utvecklingspsykologisk och barndomspsykologisk forskning. Lekens betydelse för barns utveckling uppmärksammas. Studenterna introduceras till akademiska studier med fokus på akademiskt skrivande. Inom musikprofilen studeras och diskuteras planering och genomförande av sångstund.
Lärandemål
Delkurs 1. Utbildning och förskola (Education and Pre-School), 7,5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- reflektera över egna såväl som studentgruppens föreställningar om utbildning, förskola, barndom
- redogöra för förskolans kombinerade omsorgs-, fostrans- och lärandeuppdrag
- reflektera över förhållanden mellan barn, familj, förskola och samhälle
- reflektera över musikens roll i förskolan
Delkurs 2. Barndomspsykologi (Psychology of Childhood), 7,5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för teorier om barns utveckling och barndomspsykologins framväxt
- beskriva och problematisera utvecklingspsykologin
- beskriva och reflektera över livsteman och kärnkompetenser som betydelsebärande för barns utveckling, lärande och välbefinnande
- planera, genomföra och reflektera över sångaktiviteter
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar.
.
Bedömningsformer
Delkurs 1. Utbildning och förskola (Education and Pre-School), 7,5 hp
Delkursen examineras i två delar:
Muntlig etisk diskussion (examinerar mål 1).
Muntlig tentamen (examinerar mål 2 och 3).
Delkurs 2. Barndomspsykologi (Psychology of Childhood), 7,5 hp
Delkursen examineras genom en muntlig redovisning och ett akademiskt paper (examinerar alla mål).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1:
Utbildning och förskola (Education and Pre-School), 7,5 hp
Engdahl, Ingrid & Eva Ärleman-Hagsér (red) (2015) Att bli förskollärare. Mångfacetterad komplexitet. Stockholm: Liber (286 s, kap 1,3 & 7 s 9-31, s 38-60, s 108-124)
Gustafsson, Lars H (2011). Förskolebarnets mänskliga rättigheter. Lund: Studentlitteratur (188 s)
Hahne, I. (red.) (2012) Våra bästa barnvisor. Danderyd: Notfabriken.
Heberlein, Ann (2014) Etik. Människa, moral, mening. En introduktion. Stockholm: Albert Bonniers förlag (kap 1 & 2 s 9-139)
Lindstedt, Inger (2013) Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur (kap 1-4, s 7-29)
Läroplan för förskolan, Lpfö 98. Reviderad 2010. Stockholm: Skolverket
Riddersporre, Bim & Söderman, Johan (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur & Kultur (kap 2, s 37-50)
Sommer, Dion (2009) Barndomspsykologi. Utveckling i en förändrad omvärld. Stockholm: Liber. (kap 2, s 66-113) (sidnummer kan variera med utgåva)
Delkurs 2:
Barndomspsykologi (Psychology of Childhood), 7,5 hp
Askland, Leif & Sataøen, Svein Ole (2014) Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt: Stockholm, Liber (240 s)
Bruce, Barbro & Bim Riddersporre (2012) Kärnämnen i förskolan. Nycklar till livslångt lärande. Stockholm: Natur & Kultur (kap 1 & 3-5, s 18-29, s 43-181)
Bruner, J. (2014). Narrative, Culture, and Psychology. In A. Antonietti, E. Confalonieri, A. Marchetti (eds.) Reflective Thinking in Educational Settings: A Cultural Framework. Cambridge University Press, pp. 221-226.
Lindstedt, Inger (2013) Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur (kap 5-9, kap 11 & 13, s 31-119, s 131-141, s 147-152)
Riddersporre, Bim & Söderman, Johan (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur & Kultur (kap 3, s 53-62)
Sommer, Dion (2009) Barndomspsykologi. Utveckling i en förändrad värld. Stockholm: Liber (kap 2, 3 & 7, s 16-61, s 115-137, s 241-255) (sidnummer kan variera med utgåva)
Originaltexter och eventuellt övriga källor tillkommer vid kursstart.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en summativ kursvärdering mot bakgrund av kursens syfte och mål.