Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Barndom och lärande: Introduktion
Engelsk benämning
Childhood and Education: Introduction
Kurskod
FO221A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2014-03-06
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna utvecklar förståelse för högskolestudiernas form och förutsättningar. Kursen syftar också till att studenterna utvecklar grundläggande kunskap om förskolans framväxt, förändring, grundläggande mål och värden. Kursen syftar vidare till att studenterna utvecklar grundläggande kunskaper om utvecklingspsykologins centrala perspektiv och utveckling.
Innehåll
Delkurs 1. Utbildning och förskola (Education and Preschool), 7,5 hp
I delkursen utvecklar studenterna förståelse för högskolestudiernas form och förutsättningar. Studenterna introduceras till akademiska studier genom reflektionsövningar och litteraturseminarier. Studentgruppens sociala, kulturella och genusrelaterade mångfald analyseras, och studenterna ges möjlighet att värdera professionens villkor i relation till egna erfarenheter och mål. Delkursen syftar vidare till att studenterna utvecklar grundläggande kunskap om förskolans framväxt, förändring, grundläggande mål och värden. Studier av centrala styrdokument som läroplan, skollag och barnkonvention är centrala, liksom inledande studier i förskolans historia, värdegrund och mål, barndomens och familjens förändrade former. Barns lek och musicerande studeras ur ett rättighetsperspektiv.
Delkurs 2. Barndomspsykologi (Psychology of childhood), 7,5 hp
I delkursen utvecklar studenterna grundläggande kunskaper om utvecklingspsykologins centrala perspektiv och utveckling, samt förståelse för dess inflytande på barnsyn och förskolans verksamhet. Delkursen syftar vidare till att studenterna utvecklar grundläggande kunskap om livsteman och kompetenser såsom de beskrivs i nyare utvecklingspsykologisk/barndomspsykologisk forskning. I delkursen analyseras relationer mellan dominerande teorier om utveckling och barnsyn, barns villkor och förskolans verksamhet. Olika utvecklingspsykologiska perspektiv studeras, liksom barndomspsykologi och livsteman, i bemärkelsen att komma till världen; att vara i samspel; att uppleva sig själv som själv; att förstå andra; att förstå omvärlden. Centrala utgångspunkter är att barns mångsidiga utveckling sker i och genom nära samspel mellan individ och omvärld, och att utveckling studeras i termer av både mångfald och kontinuitet. Barns lek och musik studeras ur ett psykologiskt perspektiv. Studenterna introduceras i denna delkurs till akademiska studier med fokus på det egna skrivandet.
Lärandemål
Delkurs 1. Utbildning och förskola (Education and Preschool), 7,5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- Beskriva och reflektera över egna utvecklingsmöjligheter, däribland musikaliska, och studentgruppens sociala, kulturella och genusrelaterade mångfald
- Redogöra och diskutera förskolans utveckling i relation till barndomens, familjens och individens förändrade villkor
- Redogöra för förskolans kombinerade omsorg, fostran och lärandeuppdrag
- Reflektera över musikens roll i förskolan.
Delkurs 2. Barndomspsykologi (Psychology of childhood), 7,5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- Beskriva utvecklingspsykologins centrala perspektiv och utveckling
- Reflektera över sambandet mellan dominerande utvecklingsteorier och barns livsvillkor
- Beskriva och reflektera över livsteman och kärnkompetenser som betydelsebärande för barns utveckling, lärande och välbefinnande
- Beskriva och förstå barns musikaliska utveckling som grund för planering av sångaktivitet.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier, workshops och föreläsningar.
Bedömningsformer
Delkurs 1. Utbildning och förskola (Education and Preschool), 7,5 hp
Delkursen examineras i två delar.
I första delen examineras studenten genom aktivt deltagande i två seminarier baserade på litteraturstudier (mål 1).
Den andra delen består av en individuell muntlig tentamen (mål 2, 3).
Delkurs 2. Barndomspsykologi (Psychology of childhood), 7,5 hp
Delkursen examineras i tre delar.
I första delen examineras studenten genom aktivt deltagande i två seminarier baserade på skriftliga reflektioner (mål 1).
I den andra delen examineras studenten genom att presentera en sångaktivitet med barn grundad i kunskap om barns musikaliska utveckling (mål 4).
Den tredje delen består av en individuell skriftlig tentamen (mål 2, 3).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1. Utbildning och förskola (Education and Preschool), 7,5 hp
Angelo, Elin & Saeter, Morten (2014) Barnet och musiken. En introduktion i musikpedagogik för förskollärare. Malmö: Gleerups. (kap 5)
Balldin, Jutta, Dahlbeck, Johan, Harju, Anne & Peter Lilja (2014) Förskolan och de yngre barnen. Historiska och nutida nedslag. Lund: Studentlitteratur (184 s, valda delar)
Frister Lind, Helen (1999). Flyg lilla fjäril rytmik och rörelsesånger för de små. Mölndal: Förlaget Lutfisken AB (104 s)
Gustafsson, Lars H (2011). Förskolebarnets mänskliga rättigheter. Lund: Studentlitteratur (188 s)
Lindstedt, Inger (2013) Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur (ca 50 s, valda delar)
Läroplan för förskolan, Lpfö 98. Reviderad 2010. Stockholm: Skolverket
Nilsson, Birger & Gren, Katarina. (red.) (1997). Musik-Skatten. Mölndal: Lutfisken (160 s)
Nilsson, Birger & Gren, Katarina (red) (2001). Elefantboken. Mölndal: Lutfisken (208 s)
Riddersporre, Bim & Persson, Sven (2010) Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur & kultur (60 s, valda delar)
Sommer, Dion (2009) Barndomspsykologi. Utveckling i en förändrad omvärld. Stockholm: Liber (274 s)
Delkurs 2. Barndomspsykologi (Psychology of childhood), 7,5 hp
Angelo, Elin & Saeter, Morten (2014) Barnet och musiken. En introduktion i musikpedagogik för förskollärare. Malmö: Gleerups. (kap 3)
Askland, Leif & Sataøen, Svein Ole (2014) Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt. (Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst) (svensk översättning beräknas komma ut v 33; Liber)(300 s)
Bruce, Barbro & Bim Riddersporre (2012) Kärnämnen i förskolan. Nycklar till livslångt lärande. Stockholm: Natur & Kultur (200 s)
Lillemyr, Ole Fredrik (2013) Lek på allvar – en spännande utmaning. Stockholm: Liber. (valda delar c:a 50 s)
Lindstedt, Inger (2013) Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur (150 s)
Sommer, Dion (2009) Barndomspsykologi. Utveckling i en förändrad omvärld. Stockholm: Liber (274 s)
Wiklund, Ulla (2001). Den lydiga kreativiteten: om barn, estetik och lärande. Stockholm: Utbildningsradion (UR) (112 s)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.