Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Barndom och lärande: Estetiska uttrycksformer
Engelsk benämning
Childhood and Education: Aesthetics
Kurskod
FO213A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2020-05-19
Gäller från
2021-11-08
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO219A Barndom och lärande: Omsorg, fostran och samarbete i förskola (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper och färdigheter kring estetiska uttrycksformer med relevans för förskola.
Innehåll
Inom kursen studeras estiska uttrycksformer med relevans för förskolans verksamhet och med stöd i aktuell forskning. Studenten ges möjlighet att träna och utveckla sin förmåga att kommunicera genom de estetiska uttrycksformerna bild, drama och musik. Vidare ges möjlighet att utveckla kunskaper, didaktiska kompetenser och förståelse för att arbeta med mål för barns estetiska färdigheter i bild, drama och musik i förhållande till lek och lärande, likvärdighet och välbefinnande.
I kursen förväntas studenten analysera sina egna erfarenheter inom förskolans verksamhet samt sin egen förmåga att kommunicera genom de estetiska uttrycksformerna relaterat till kursens centrala ämnesdidaktiska och teoretiska begrepp.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- kommunicera ett budskap genom de estetiska uttrycksformerna bild, drama och musik
planera, genomföra, dokumentera och analysera barns aktiviteter i bild, drama och musik utifrån didaktiska perspektiv
redogöra för och analysera förhållandet mellan olika estetiska uttryckssätt och barns lek och lärande
- analysera hur pedagogisk verksamhet kan organiseras så att varje barns estetiska uttrycksförmåga främjas på ett lustfyllt och likvärdigt sätt
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av enskilt arbete och grupparbete, olika former av presentationer, seminarier, workshops, föreläsningar, filmade inslag och aktiviteter i förskola samt studiebesök på en kulturinstitution. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: Estetisk multimodal kommunikation (Aesthetic Multimodal Communication), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Paper (Paper), 7.5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2, 3 och 4.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart. För att erhålla betyget Väl godkänd för hela kursen ska båda proven bedömas som Väl godkända.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla betyget Väl godkänd för hela kursen ska båda proven bedömas som Väl godkända.
Kurslitteratur
Angelo, Elin & Sæther, Morten (2014). Barnet och musiken: en introduktion i musikpedagogik för förskollärare. Malmö: Gleerup (203 s.)
Bendroth Karlsson, Marie & Karlsson Häikiö, Tarja (red.) (2014). Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur (166 s.)
Brante, Göran (2016). Allmän didaktik och ämnesdidaktik: En inledande diskussion kring gränser och anspråk. Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik, Vol. 2, No. 1, november 2016, s. 52-68 (16 s.)
Braxell, Stina (2010). Skapande barn: att arbeta med bild i förskolan. Stockholm: Lärarförbundets förlag (143 s.)
Dzedina, Annika (2018). Alla barn har rätt. Förskolan, nr 8/2018, s. 18-22 (5 s.) (tillgänglig på Canvas)
Holmberg, Ylva & Vallberg Roth, Ann-Christine (2018). Flerstämmig musikundervisning i förskola. Barn, nr 3-4 2018, s. 79-94 (16 s.) (tillgänglig på canvas)
Mjaaland Heggestad, Kari (2014). 7 vägar till drama: grundbok i dramapedagogik för förskollärare och lärare. Lund: Studentlitteratur. (255 s.)
Palmer, Anna (2012). Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan: pedagogisk dokumentation.Stockholm: Skolverket (74 s.) (tillgänglig på internet)
Pramling, Niklas & Wallerstedt, Cecilia (2009). Making musical sense: the multimodal nature of clarifying musical listening. Music Education Research, 11:2, pp. 135-151 (15 s.) (tillgänglig på internet)
Thavenius, Jan (2005). Om den radikala estetiken. Utbildning & demokrati, Vol 14, nr 1, s. 11-33 (23 s.) (tillgänglig på Canvas)
Thorkildsen, Kari (2011). Den ville babyreisen. I Bakke, Kari, Jenssen, Cathrine, Sæbø, Aud Berggraf (red.), Kunst, kultur og kreativitet: kunstfaglig arbeid i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget (27 s.) (tillgänglig på Canvas)
Vetenskapsrådet (2015). En likvärdig förskola för alla barn – innebörder och indikatorer. Stockholm: Vetenskapsrådet (97 s.) (tillgänglig på Canvas)
Øksnes, Maria (2011). Lekens flertydighet Om barns lek i en institutionaliserad barndom. Stockholm: Liber (177 s.)
Valbar litteratur och filmade inslag tillkommer.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).