Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2015-03-17

Kursplan med gällandedatum 2015-03-17

Benämning

Barndom och lärande: Naturvetenskap och teknik

Engelsk benämning

Childhood and Education: Science and Technology

Kurskod

FO206A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2015-03-17

Gäller från

2015-03-17

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO205A Barndom och lärande: Matematik (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper om naturvetenskapliga begrepp och fenomen i vardagsliv och närmiljö. Studenterna ska vidare visa förmåga att uppfatta, utmana och utveckla barns uppfattningar om naturvetenskapliga och tekniska fenomen.

Innehåll

Inom kursen studeras naturvetenskap, teknik, lek och lärande i förskola, vardagsliv och närmiljö. Barns varierade uppfattningar om och utforskande av sin närmiljö är utgångspunkt för diskussioner om didaktiska frågor och möjligheter. Studenterna ges möjlighet att utveckla kunskaper och didaktisk kompetens för att arbeta med läroplanens mål för naturvetenskap och teknik, digitala medier, språkliga och estetiska uttryck i förskola. I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • Redogöra för centrala begrepp, fenomen och samband inom naturvetenskap och teknik med relevans för förskola
  • Redogöra för samband mellan det ämnesspecifika språket och barns kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv
  • Problematisera förhållandet mellan miljö, lek samt lärande för hållbar utveckling
  • Reflektera didaktiskt kring olika sätt att utmana och främja barns naturvetenskapliga och tekniska kunnande med utgångspunkt i barns perspektiv
  • Utveckla en pedagogisk planering som belyser relationer mellan lek, utforskande och lärande med hänsyn till barns språkliga och kulturella variationer och villkor

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av exkursioner, laborationer, undersökningar, gestaltningar, grupparbeten, responsarbeten, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
För flexibel variant gäller:
Eftersom kursen läses på distans innebär det mycket enskilt arbete med litteraturläsning, hemexperiment, dokumentation, reflektion och textskapande. Kursträffarna utgörs av exkursioner, föreläsningar, workshops och diskussioner. Kursens genomförande bygger på att studenten själv är aktiv mellan kursträffarna och sedan deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare under kursträffarna.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom en portfolio som innehåller kunskapsreflektion, didaktisk planering och gestaltning.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För flexibel variant gäller:
Kursens mål examineras genom en filmad dokumentation från studentens VFU med en efterföljande diskussion samt en avslutande text.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt; Rosberg, Maria (2013). Naturvetenskapens bärande idéer. Malmö: Gleerups förlag (229s)
Bjurulf, Veronica (2013). Teknikdidaktik i förskolan. Riga: Norstedts (valda delar)
Elfström, Ingela; Nilsson, Bodil; Sterner, Lillemor; Wehner-Godée, Christina (2014). Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber (178s)
Hasslöf, Helen (2009). Tankar om hållbar utveckling och lärande. Malmö. (35s)
Lättman-Masch, Robert; Wejdmark, Mats; Jacobsson, Gun; Persson, Eva; Ekblad, Anna (2014). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute. Wimmerby: Outdoor Teaching Förlag (350s).
Mylesand, Mia (2010). Bygg och konstruktion i förskolan. Malmö: Lärarförbundets förlag(123s)
Skolverket (2013). Flera språk i förskolan – teori och praktik.
(122s)

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.