Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Barndom och lärande: Naturvetenskap och teknik
Engelsk benämning
Childhood and Education: Science and Technology
Kurskod
FO206A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2013-12-10
Gäller från
2014-01-20
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper om naturvetenskapliga begrepp relaterade till grundläggande fenomen i vår vardag och närmiljö. Kursen syftar även till att studenten ska kunna förstå betydelsen av lek och upplevelser som ingång till lärande i naturvetenskap och teknik samt hur verksamhet kan organiseras för att gynna första och andraspråksperspektiv. Vidare ska studenterna tillägna sig förmågan att utmana och utveckla barns teorier kring naturvetenskapliga och tekniska fenomen och kunna omvandla förskolans läroplan till en pedagogisk planering. Kursen syftar också till att studenterna ska fördjupa sitt intresse att följa och granska didaktisk forskning inom naturvetenskap och teknik.
Innehåll
Kursen behandlar naturvetenskap, teknik, lek och lärande med fokus på närmiljön och vardagliga fenomen. Studentens eget lärande bildar utgångspunkt för reflektion kring hur barn utvecklar sin nyfikenhet och lek samt sina teorier kring naturvetenskap och teknik. Även pedagogisk planering kopplad till förskolan läroplan samt språkutveckling ur ett andraspråksperspektiv ingår i kursen. Centralt naturvetenskapligt innehåll är samband i naturen, vatten, luft samt några fysikaliska fenomen på lekplatsen. När det gäller teknik handlar kursen om olika material samt enkla tekniska konstruktioner och modeller. Kursen behandlar också frågor om hur man leder utomhusverksamhet i närmiljön samt hur man designar naturvetenskapliga experiment som bygger på barns lek och teorier. Närmiljöns autentiska möjligheter tas upp som en möjlighet till språklig utveckling. I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för kunskaper och ämnesdidaktik inom naturvetenskap och teknik med relevans för yngre barn och förskola/förskoleklass
- redogöra för sambandet mellan det ämnesspecifika språket och barns kunskapsutveckling ur ett första och andraspråksperspektiv samt exemplifiera hur en pedagogisk verksamhet kan organiseras för att främja barns lärande
- med utgångspunkt i lek, upplevelser och undersökningar förklara olika samband i naturen
- utveckla experiment, gestaltningar och tekniska konstruktioner samt diskutera naturvetenskapliga och tekniska förklaringar till desamma på ett sådant sätt att barns tankar och teorier utmanas
- omvandla och konkretisera gällande läroplan som inbegriper barns möjlighet att utvecklas och lära i naturvetenskap och teknik
- diskutera, gestalta och problematisera hur utomhusmiljön kan gynna barns lärande i naturvetenskap, teknik samt lärande för hållbar utveckling
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av exkursioner, laborationer, undersökningar, gestaltningar, grupparbeten, responsarbeten, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Kursens mål examineras genom löpande examination i form av inlämningar som samlas i en portfolio. Portfolion ska bygga på reflektioner kring workshop, föreläsningar, redovisningar samt inläsning av kurslitteratur. De fyra olika inlämningarna får studenten formativ bedömning på av basgruppshandledare och den slutgiltiga portfolion är ett sammanläggningsarbete där studenten ska ha reviderat sin text efter den formativa bedömningen!
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt; Rosberg, Maria (2013). Naturvetenskapens bärande idéer. Malmö: Gleerups förlag (229s)
Barr, Annette; Nettrup, Annica; Rosdahl, Anna (2011). Naturförskola – lärande för hållbar utveckling. Lärarförbundets förlag (144s)
Elfström, Ingela; Nilsson, Bodil; Sterner, Lillemor; Wehner-Godée, Christina (2008). Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber (178 s)
Hasslöf, Helen (2009). Tankar om hållbar utveckling och lärande. Malmö. Kan laddas ner här (35s)
Mylesand, Mia (2010). Bygg och konstruktion i förskolan. Malmö: Lärarförbundets förlag(123 s)
Skolverket(2013). Flera språk i förskolan –teori och praktik. Kan laddas ner på Skolverkets hemsida http://www.skolverket.se/publikationer?id=3036 (122s)
Persson/Godhe, Karin (2008). Upptäck-naturvetenskap i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur (80s)
Thulin, Susanne (2011). Vad händer med lärandets objekt?. Kan laddas ner på: http://lnu.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:204806 (25s)
Ärlemalm-Hagsér, Eva(2013). Engagerade i världens bästa?- Lärande för hållbar utveckling i förskolan. Kan laddas ner på: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/32675/1/gupea_2077_32675_1.pdf (20s)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.