Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2023-01-16

Kursplan med gällandedatum 2023-01-16

Benämning

Fastighetsvetenskap: Examensarbete

Engelsk benämning

Real Estate Science: Degree Thesis

Kurskod

FF321F

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Inrättandedatum

2010-12-09

Fastställandedatum

2022-10-24

Gäller från

2023-01-16

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

100 högskolepoäng inom något av de fastighetsvetenskapliga programmen TGFFF eller TGFFM varav 50 högskolepoäng skall vara inom huvudområdet fastighetsvetenskap.
Genomförd Projektplan 1301 3,0 hp i kursen FF320F Fastighetsvetenskap: Vetenskapliga perspektiv och metoder för fastighetsvetare, 7,5 hp.

Huvudområde

Fastighetsvetenskap

Fördjupningsnivå

G2E

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Fastighetsvetenskap på nivå 61-90 hp.

Syfte

Studenten ska genom ett examensarbete inom valt forskningsfält fördjupa sina kunskaper inom fastighetsvetenskap och självständigt tillämpa de kunskaper som inhämtats under studietiden utifrån en formulerad problemställning.

Innehåll

1. Uppsats
2. Redovisning och opponering

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:
  1. visa kunskap om och förståelse för utformning och rapportering av en vetenskaplig undersökning
  2. visa kunskap om och förståelse av vald vetenskaplig metod
  3. visa kunskap och förståelse inom en fördjupad del av det fastighetsvetenskapliga området samt aktuell forskning inom området
  4. visa förmåga att bedöma behovet av empiriskt material (typ och mängd av empiriskt material) och utifrån detta välja lämplig undersökningsmetod
  5. kunna kritiskt värdera sambandet mellan metod och resultat
  6. kunna tillämpa metoder för vetenskaplig problemlösning, genomföra litteratursökning och granskning
  7. självständigt kunna analysera, sammanställa och dra slutsatser utifrån ett teoretiskt och/eller empiriskt material
  8. visa förmåga att värdera, kritiskt tolka och diskutera relevant information i en problemställning
  9. visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  10. författa en rapport inom givna tidsramar i enlighet med vedertagna akademiska krav på språk och form
  11. presentera denna rapport i seminarieform
  12. kunna genomföra en formell opponering utifrån ett kritiskt förhållningssätt
  13. visa förmåga att utifrån vetenskapsteoretisk och metodologisk kunskap och reflektion kunna kritiskt granska fastighetsvetenskapliga uppsatser och visa förmåga att ge konstruktiv kritik samt att kommunicera detta i såväl muntlig som skriftlig form

Arbetsformer

Handledning (inom kursens start och slutpunkt), obligatoriska seminarier (presentation och opposition) , samt självstudietid (inkluderande självständig undersökning och skriftligt arbete).
Riktlinjen är att uppsatsen skrivs i par.

Bedömningsformer

Uppsats (14 hp) (UV) (lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10)
Slutseminarium med muntlig redovisning och försvar av den egna uppsatsen samt kritisk granskning av annan students uppsats (1hp) (UG) (Lärandemål 9, 11,12,13)
För betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd uppsats.

Kurslitteratur

Litteratur inom det specifika problemområdet för examensarbetet.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.