Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2023-01-16

Kursplan med gällandedatum 2023-01-16

Benämning

Fastighetsvetenskap: Vetenskapliga perspektiv och metoder för fastighetsvetare

Engelsk benämning

Scientific Methodology in Real Estate Science

Kurskod

FF320F

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Inrättandedatum

2013-08-20

Fastställandedatum

2022-06-20

Gäller från

2023-01-16

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

FF312F Fastighetsvetenskap: Finansiering och värdering av fastigheter, 7,5 hp.

Huvudområde

Fastighetsvetenskap

Fördjupningsnivå

G2F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Fastighetsvetenskap på nivå 61-90 hp.

Syfte

Kursen syftar till att studenten skall utveckla en förståelse för olika vetenskapsteoretiska utgångspunkter och relatera dessa till konkreta forskningsmetoder. Syftet är även att studenten skall utveckla en fördjupad förståelse av relationen mellan vetenskaplig teori och praktik genom att planera ett vetenskapligt arbete inom området fastighetsvetenskap och därigenom utveckla både sitt akademiska skrivande och förståelsen för ett vetenskapligt förhållningssätt.

Innehåll

1 Vetenskapsteori och filosofi
2 Vetenskapligt språk och skrivande
3 Problematiseringspapper (projektplan)

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för olika vetenskapsteoretiska synsätt och hur dessa synsätt förhåller sig till vetenskapliga metoder
2. definiera begrepp och redogöra för teoribildningar inom vetenskapsteori
3. urskilja olika forskningsmetoders tillämpningar och begränsningar
4. redogöra för vad som kännetecknar ett vetenskapligt skrivande och hur olika former av vetenskapliga texter är uppbyggda
5. analysera och kritiskt värdera hur en vetenskaplig text bygger upp en argumentation
6. formulera frågeställningar och välja lämpliga metoder för att besvara dessa i självständiga arbeten
7. urskilja och analysera olika vetenskapliga och metodologiska ansatser
8. välja metod i relation till problemställning och diskutera metodens för- och nackdelar
9. vetenskapligt uttrycka sig skriftligt och muntligt
10. kritiskt granska problemställningar, teorier, metoder och forskningsresultat inom fastighetsvetenskap
11. använda sitt omdöme för att värdera olika vetenskapliga metoder och hur de passar olika syften
12. reflexivt diskutera olika etiska frågor inom forskningen på en grundläggande nivå

Arbetsformer

Föreläsningar, obligatoriska seminarier, handledning samt självstudietid.

Bedömningsformer

Seminarium 1 med skriftlig och muntlig redovisning: 1,5hp UG (Lärandemål: 4, 5)
Examineras individuellt
Seminarium 2 med skriftlig och muntlig redovisning: 1,5hp UG (Lärandemål: 1, 2, 3, 7, 12)
Examineras individuellt.
Slutseminarium med muntlig opponering; 1,5hp UG (Lärandemål: 9, 10, 11, 12)
Opponering görs i uppsatsgrupp, men seminariet examineras individuellt.
Problematiseringspaper (projektplan) som skriftlig redovisning: 3hp UV (Lärandemål: 1, 2, 6, 8, 9, 10)
Problematiseringspaper skrivs i uppsatsgrupp.
För betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända
För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd projektplan samt godkända seminarieuppgifter.

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.